Nokian Hakkapeliitta 10
- Dubbdäck
- Testvinnare
- Lanserades 2021
Här hittar du allt om det testvinnande dubbdäcket från Finland: Nokian Hakkapeliitta 10, inklusive versionerna SUV och EV. Läs testresultat och omdöme, hitta pris och gör ett bra köp!
Nokian Hakkapeliitta 10 pris
Butik | Länk |
---|---|
Se pris |
Nokian Hakkapeliitta 10 i test 2024
Utgivare | Logotyp | Placering | Testad dimension |
---|---|---|---|
Aftonbladet | 1 | ||
Teknikens Värld | 2 | 225/50 R17 | |
Vi Bilägare | 1 | 225/45 R 17 |
Omdömen om Nokian Hakkapeliitta 10
Aftonbladets omdöme
"Hakka 10 Är fortfarande bästa och säkraste valet för den som vill ha bra grepp
och köregenskaper på is och snö. Hur svåra förhållandena än är reder Hakka 10 upp situationen och släpper aldrig greppet bak. På barmark är Hakka som vanligt oprecist och styr långsamt vid en undanmanöver men förlorar inte allt för mycket grepp. Man får ratta en del i dubbspår, rullmotståndet är lågt.
Bra: Utmärkt grepp på vinterväglag, lättkört på is.
Dåligt: Köregenskaper på våt asfalt."
Teknikens världs omdöme
"Precis som med Hakkapeliitta R5 har det hänt något med dubbade Nokian till i år. Det presterar fortfarande mycket bra is- och snögrepp, vilket nu kombineras med bättre resultat vid vattenplaning. Bra! Men det rullar riktigt tungt, klart tyngre än tidigare."
ViBilägares omdöme
"Det råder ingen tvekan om var Nokian har sina prioriteringar. Hakkapeliitta 10 är det bästa dubbdäcket i testet på vinterväg. Mest imponerar det genom att klara hög kurvhastighet på både is och snö. Däcket tar styrning kvickt och
villigt, vilket också ger aktiv bakvagn som hjälper till med styrningen. Men det
kanske inte passar den förare som vill ha en superstabil bakvagn utan tendens
till sladdkänsla. Medan poängutdelning på is och snö är testet högsta går det sämre i asfaltsronderna. På torr väg upplevs styrningen något olinjär med sämre rakt fram-stabilitet. På våt väg noterar vi förlängd stoppsträcka och däcket är känsligt för vattenplaning. Klassens bästa vintergrepp räcker till slutlig testseger."
Tips! Läs vår stora sammanställning av vinterdäckstester
Vad är Nokian Hakkapeliitta 10? Fakta
Nokian Hakkapeliitta 10 är ett dubbdäck från finska däcktillverkaren Nokian som lanserades 2021. Däcket är en efterföljare till Nokian Hakkapeliitta 9. Med detta dubbdäck avser Nokian Tyres ta den senaste inom däckteknologin och erbjuda högsta möjliga säkerhet, utmärkt prestanda och maximal körkomfort i situationer där det behövs som mest.
Enligt tillverkaren ska Hakkapeliitta 10 ska vara skräddarsytt för att hantera vårt tuffa nordiska vinterklimat. I synnerhet så ska däcket briljera när det gäller vintergreppet, vilket är ett resultat av Nokian Tyres moderna dubbteknik, forskning och omfattande testning. Dubbtekniken kallas Double Stud Technology och syftar till att skapa maximalt grepp på snö och is, något som också bekräftas i många av vinterdäcktesterna ovan.
Men Nokian Tyres har inte bara kommit långt när det gäller grepp på vinterväglag. Satsningar har även gjorts på att göra däcket tyst, för att vara ett dubbdäck. Att dubbdäck bullrar mycket är ett välkänt dilemma, men i detta dubbdäck får man, enligt tillverkaren, ett relativt tyst däck.
Nokian Hakkapeliitta 10 SUV
Idag är SUV-bilar en vanlig syn på våra vägar. Eftersom en så stor del av bilparken idag består av SUVar så har Nokian Tyres tagit fram en speciell variant av Nokian Hakkapeliitta 10 just för dessa. Detta dubbdäck heter helt enkelt Nokian Hakkapeliitta 10 SUV och det är utvecklat med stödribbor, styv slitbana och aramidförstärkta däcksidor för att vara extra kraftigt och robust och därmed även kunna ge tunga SUVar bästa tänkbara köregenskaper på vintervägarna.
Nokian Hakkapeliitta 10 EV
En ytterligare variant av detta däck är Nokian Hakkapeliitta 10 EV, som är speciellt framtaget för elbil och elhybrid. Dessa bilar kännetecknas av att de är tysta då motorljud saknas och endast däck och vind genererar ljud. Även om det vanliga Nokian Hakkapeliitta 10 är relativt tyst, så har man spänt bågen ytterligare avseende ljudnivå när det gäller detta däck, för att på så vis erbjuda ett skräddarsytt alternativ just för elbil och elhybrid - som både är extra tyst och säkert.
Däckteknologi i Nokian Tyres Hakkapeliitta 10
Double Stud Technology
Dubbmönster för högsta säkerhet på snö och is. Dubbarna i slitbanans mittparti förbättrar greppet vid acceleration samt inbromsning medan dubbarna på skulderpartierna maximerar greppet i filbyten och kurvor. Dubb-layoutren optimerar prestanda på is samt skapar ett relativt tyst dubbdäck.
Eco Stud 10 concept
Mindre vägslitage, mer komfort. Eco Stud innebär bland annat ett mjukt lager gummi under dubbarna vilket gör att dubbarna inte slår så hårt mot underlaget vilket är skonsamt mot underlaget och mijlön samt bidrar till ett lågt däckljud.
SilentDrive™ Technology
Denna innovation bidrar till maximal komfort. I däckets inre har ljuddämpande skum applicerats. Detta skum absorberar ljud och bidrar till minskat däckljud. Detta finns i EV versionen av Nokian Hakkapeliitta 10.
Nästa generations säkerhet på is och snö
För Nokian Hakkapeliitta 10 har Nokian Tyres utvecklat en ny gummiblandning för maximal säkerhet på is. Gummiblandningen erbjuder lågt rullmotstånd och utmärkt vintergrepp som maximerar greppet i kurvor samt vid acceleration och inbromsning.
Dessutom så är gummiblandningen flexibel beroende på temperatur och kan därmed erbjuda bra egenskaper även vid mildare temperatur. Över 50 % av oljorna i gummiblandningen är biobaserade.
Kombination av överlägset vintergrepp, körkomfort och lågt rullmotstånd är svårslagen.
Aramid Sidewall Technology
Däcksidorna är förstärkta av aramidfibrer, vilket ökar stabilitet och skydd på däcken. Slitstyrka och skydd i överraskande situationer. Aramidfibrerna skyddar däcken mot skär- och stickskador.
Brake and Acceleration Boosters
En innovation som är speciellt utvecklad för grepp på snö rakt fram vid inbromsning och acceleration.
Deep snow grooves
“Grooves” på däckets skulderområden ger ett ytterligare grepp i djup snö.
3D-låslameller
Denna innovation skapar mer exakta köregenskaper. 3D-låslamellerna finns på däckets mittribba och vid behov stöder de däcket vid körning sidleds såväl som rakt fram. Dessutom minimerar 3D-lamellerna minimerar värmeutvecklingen i däcket vilket bidrar till en ökad slitstyrka och att däcket håller längre.
Nokian Hakkapeliitta 10 dimensioner
Nokian Hakkapeliitta 10 finns i följande dimensioner.
Dimension | Belastningsindex | Hastighetsindex | Rullmotstånd | Våtgrepp | Ljudnivå |
---|---|---|---|---|---|
175/65 R14 XL | 86 | T | |||
175/65 R15 XL | 88 | T | |||
185/60 R15 XL | 88 | T | |||
185/65 R15 XL | 92 | T | |||
195/65 R15 XL | 95 | T | |||
195/55 R16 XL | 91 | T | |||
205/55 R16 FLAT RUN | 91 | T | |||
205/55 R16 XL | 94 | T | |||
205/60 R16 XL | 96 | T | |||
205/65 R16 | 95 | T | |||
215/55 R16 XL | 97 | T | |||
215/60 R16 XL | 99 | T | |||
225/55 R16 XL | 99 | T | |||
175/65 R17 | 87 | T | |||
205/50 R17 XL | 93 | T | |||
205/55 R17 XL | 95 | T | |||
215/50 R17 XL | 95 | T | |||
215/55 R17 XL | 98 | T | |||
225/45 R17 XL | 94 | T | |||
225/50 R17 XL | 98 | T | |||
225/55 R17 XL | 101 | T | |||
225/55 R17 FLAT RUN | 97 | T | |||
235/45 R17 XL | 97 | T | |||
235/50 R17 XL | 100 | T | |||
245/45 R17 XL | 99 | T | |||
225/40 R18 XL | 92 | T | |||
225/45 R18 XL | 95 | T | |||
225/45 R18 XL FLAT RUN | 95 | T | |||
225/50 R18 FLAT RUN | 95 | T | |||
225/50 R18 XL | 99 | T | |||
235/40 R18 XL | 95 | T | |||
235/45 R18 XL | 98 | T | |||
245/40 R18 XL | 97 | T | |||
245/45 R18 XL | 100 | T | |||
245/45 R18 XL FLAT RUN | 100 | T | |||
245/50 R18 FLAT RUN | 100 | T | |||
245/50 R18 XL | 104 | T | |||
235/40 R19 XL | 96 | T | |||
245/40 R19 XL | 98 | T | |||
245/45 R19 XL | 102 | T | |||
255/35 R19 XL | 96 | T | |||
255/40 R19 XL | 100 | T | |||
235/35 R20 XL | 92 | T | |||
245/35 R20 XL | 95 | T | |||
245/40 R20 XL | 99 | T | |||
275/35 R20 XL | 102 | T |
Alla tester för Nokian Hakkapeliitta 10
År | Utgivare | Placering | Testad dimension |
---|---|---|---|
2024 | Aftonbladet | 1 | |
2024 | Teknikens Värld | 2 | 225/50 R17 |
2024 | Vi Bilägare | 1 | 225/45 R 17 |
2023 | Aftonbladet | 1 | 205/55 R16 |
2023 | Teknikens Värld | 3 | 225/50 R17 |
2023 | Vi Bilägare | 1 | 225/45 R17 |
2022 | Aftonbladet | 1 | 205/55 R16 |