Fälg- och däckguider

Vinterdäck - test av dubbfria vinterdäck, friktionsdäck & dubbdäck. Bäst i test 2023/2024!

Inför vinterdäckssäsongen har vi i vanlig ordning sammanställt branschens mest trovärdiga vinterdäckstester. Vi ger dig bästa dubbfria vinterdäck, vilka odubbade vinterdäck som blivit bäst i test, samt ger dig svaret på vilket som är bästa vinterdäck för olika underlag inför vintern 2023/2024!

Publicerad

Vinterdäck - test av dubbfria vinterdäck, friktionsdäck & dubbdäck. Bäst i test 2023/2024!

Vår sammanställning av vinterdäckstest

Våra aggregerade testresultat baseras på Aftonbladets, Teknikens Världs/Expressens samt ViBilägares test av vinterdäck 2023.

I vår poängsättning så belönar vi de däck som hamnar högst i flest däcktester med flest poäng. Med detta aggregerade testresultat kan du enkelt se hur bra ett visst däck är, utan att behöva läsa en drös däcktester!

Vi hoppas sammanställningen blir till hjälp när det kommer till att hitta det bästa vinterdäcket för dig!

Läs också: Dubbdäck eller friktionsdäck – vad är bäst?

Bästa dubbdäck – bäst i test 2023!

Dubbdäck erbjuder oslagbart grepp när det kommer till is och hårdpackad snö. För dig som kör där det under vintern är hög risk för isbelagda vägar är dubbdäck fortfarande en stark rekommendation.

Här följer topplistan över de bästa dubbdäcken inför vintersäsongen 2023/2024!

Bästa dubbdäck!
NokianNokian Hakkapeliitta 10

Nokian Hakkapeliitta 10

Plats 1 – Bästa dubbdäck!

  • Dubbdäck

Finska Nokian kniper förstaplatsen i kategorin bästa dubbdäck 2023 med Hakkapeliitta 10! Detta efter imponerande dubbla vinster och en tredjeplats i årets tester.

Se pris hos Bythjul

Kommentarer & omdömen

"Hakka 10 är utmärkt på is. Greppet är enastående och köregenskaperna om möjligt ännu bättre. Det styr snabbt men är ändå lugnt. På snö understyr det lagom mycket men släpper aldrig bak. Lättkört! Barmarksegenskaperna är sämre och varken på våt och torr asfalt är däcket någonsin bättre än snittet men trots medelmåttigt grepp och köregenskaper är däcket lättkört. Det är tyst för ett dubbdäck men aningen spårkänsligt.
Bra: Grepp och köregenskaper på snö och is.
Dåligt: Medelmåttigt på barmark."

– Aftonbladet


"Nokian Hakkapeliitta 10 blandar högt och lågt. Efter körning på isbanorna kunde vi utsett det finska däcket till testvinnare. Men den svenska vintervägen är för de flesta inte bara is och då tappar Hakka 10 mark. Sämre komfort, dåligt på vått."

– Teknikens värld/Expressen


"Nokian passar den som söker bästa möjliga vinterfäste på snö och is och uppskattar körglädjen på kurviga vägar. Hög lägstanivå med spetsegenskaper på vintern ger en slutlig testseger totalt."

– ViBilägare

Rekommenderas starkt!
GoodyearGoodyear UltraGrip Arctic 2

Goodyear UltraGrip Arctic 2

Plats 2 – Rekommenderas starkt!

  • Dubbdäck

Med en seger och en tredjeplats visar Goodyear att de även kan det där med dubbdäck! UltraGrip Arctic 2 hamnar därför på en delad andraplats i vår sammanställning.

Se pris hos Bythjul

Kommentarer & omdömen

"Det är tätt runt andraplatsen och Goodyear UltraGrip Ice Arctic 2 ger en
bra helhetsprestanda. Det är inte vassast på isen, men det tappar inte lika mycket i övrigt. Balansen i däcket är bra, för att vara dubbat ger det vettig komfort. Hög lägstanivå."

– Teknikens värld/Expressen


"Goodyear passar den som ofta kör på barmark men vill ha dubb för den lömska svartisen som lurar i skuggorna. Plus: Korta bromssträckor på alla underlag, startgrepp på snö. Minus: Något diffus styrprecision, vägbuller, rullmotstånd"
– Vi Bilägare

Rekommenderas starkt!
ContinentalContinental IceContact 3

Continental IceContact 3

Plats 2 – Rekommenderas starkt!

  • Dubbdäck

En stark andraplats i Aftonbladets test av dubbdäck räcker för en delad andraplats i vår sammanställning för IceContact 3 från tyska Continental!

Se pris hos Bythjul

Kommentarer & omdömen

"Continental är mycket lättkört på isig väg med bra kontroll och snabba reaktioner, även om bromsgreppet inte är i topp. På snö är grepp och köregenskaper bäst bland testdäcken. På barmark är däcket logiskt och lättkört även om det styr aningen långsamt. Men man förlorar aldrig kontrollen ens vid en undanmanöver. Medelbuller men trögrullat.
Bra: Köregenskaper på all vinterväg, greppet på snö.
Dåligt: Rullmotstånd."

– Aftonbladet

Rekommenderas starkt!
BridgestoneBridgestone Blizzak Spike 3

Bridgestone Blizzak Spike 3

Plats 2 – Rekommenderas starkt!

  • Dubbdäck

Nya Blizzak Spike 3 från japanska däckgiganten Bridgestone tar silvermedaljen i Teknikens Världs däcktest. Det räcker för en delad andraplats i vår sammanställning!

Se pris hos Bythjul

Kommentarer & omdömen

"Bridgestones nya dubbdäck uppvisar strålande isprestanda, men lyckas inte prestera en så pass jämnhög prestandanivå på alla underlag att det kan utmana i toppen. Det bullrar väldigt mycket och går hårt på vägen även för att vara ett
dubbdäck."

– Teknikens värld/Expressen

Rekommenderas!
MichelinMichelin X-Ice North 4

Michelin X-Ice North 4

Plats 3 – Rekommenderas!

  • Dubbdäck

Vår fjolårsvinnare från franska Michelin får se sig besegrad i år, men vinner med en andraplats i ViBilägare och en tredjeplats i Aftonbladet fortfarande bronsmedalj i vår sammaställning!

Se pris hos Bythjul

Kommentarer & omdömen

"Michelin är säkert och lättkört på alla vinterväglag. Styrningen är inte riktigt exakt på is men däcket förlorar aldrig greppet helt. På snö understyr däcket, vill sträva rakt fram, men tappar aldrig greppet bak. På våt asfalt bromsar det hyfsat men kan förlora en del grepp fram vid en undanmanöver. Det är mycket stabilt på spårig väg, tyst och relativt lättrullat. Ett vilsamt däck på långresan.
Bra: Grepp och köregenskaper på is, köregenskaper på snö.
Dåligt: Våtgreppet."

– Aftonbladet

"Bra mix av högt vintergrepp och fina asfaltsegenskaper gör att Michelin snuddar vid guldmedaljen. Detta passar dig som söker ett lugnt och tryggt däck med god vardagskomfort."

– ViBilägare

Bästa dubbfria vinterdäck – bäst i test 2023!

Dubbfria vinterdäck, även kallat friktionsdäck eller kort och gott odubbade vinterdäck, är generellt sätt bättre på alla underlag förutom is och hårdpackad snö. Friktionsdäck är därför ett populärt alternativ för den som föredrar ett tystare vinterdäck med mer komfort.

Här är testresultaten från årets stora sammanställning för att kora det bästa odubbade vinterdäcket 2023!

Bästa dubbfria vinterdäck!
ContinentalContinental Viking Contact 7

Continental Viking Contact 7

Plats 1 – Bästa dubbfria vinterdäck 2023!

  • Nordiskt friktionsdäck

Tyska Continental sopar rent! Viking Contact 7 tar guldet i de tre stora däcktesterna Aftonbladet, Teknikens värld/Expressen och ViBilägare. Därför blir däcket utan tvekan vinnare i kategorin bästa friktionsdäck 2023!

Se pris hos Bythjul

Kommentarer & omdömen

"En gång vinnardäck, alltid vinnardäck? Nej, absolut inte. Men nordiska dubbfria Continental ContiVikingContact 7 har varit normsättande i våra tester på ett sätt som inget annat däck under de senaste två decennierna. Dåligt vid vattenplaning, i övrigt grymt."

– Teknikens värld/Expressen

"Att nästan alltid vara topp tre i varje delmoment ger en välförtjänt slutseger. Continental passar alla typer av vinterbehov."

– ViBilägare

Kommentarer & omdömen

Rekommenderas starkt!
GoodyearGoodyear UltraGrip Ice 3

Goodyear UltraGrip Ice 3

Plats 2 – Rekommenderas starkt!

  • Nordiskt friktionsdäck

Med två andraplatser i de två testerna däcket tävlat i, gör amerikanska Goodyear sig förtjänta av två delade andraplatser. Här med Goodyear Ultragrip Ice 3!

Se pris hos Bythjul
"Goodyears isgrepp hör till de bästa odubbade. Däcket styr lugnt och man känner när det närmar sig sladd. Sen förlorar man greppet efter hand. På snö fungerar det mycket bra. På våt asfalt är det allra bäst bland de nordiska odubbade. På torr väg styr det lite långsamt men utan problem. Däcket är inte allra bäst på vinterväg, men så bra på barmark att det hamnar i topp. En favorit, bland de odubbade!
Bra: Grepp och köregenskaper på snö. Saknar svagheter.
Dåligt: –"

– Aftonbladet

"Goodyear är bästa valet om du kör mest på barmark men ändå vill ha bra is- och snögrepp."

– ViBilägare

Rekommenderas starkt!
GoodyearGoodyear UltraGrip Performance 3

Goodyear UltraGrip Performance 3

Plats 2 – Rekommenderas starkt!

  • Mellaneuropeiskt friktionsdäck

Goodyear placerar ytterligare ett däck på silverplats i vår sammanställning! Nya Goodyear UltraGrip Performance 3 får en rivstart och får samma placering som syskonet Ice 3.

Se pris hos Bythjul

Kommentarer & omdömen

"Nya Goodyear UltraGrip Performance 3 överraskar stort. Vinteregenskaperna är mediokra när det är riktigt halt, men kombinationen av egenskaper i övrigt ger ett däck utan egentliga stora svagheter. För rätt behovsbild ett vinnardäck"

– Teknikens värld/Expressen

Rekommenderas!
NokianNokian Hakkapeliitta R5

Nokian Hakkapeliitta R5

Plats 3 – Rekommenderas!

  • Nordiskt friktionsdäck

Ett av de nyaste friktionsdäcken på marknaden med modern och hållbar teknologi. Finska Nokian befäster sin starka position med nya Hakkapeliitta R5!

Se pris hos Bythjul

Kommentarer & omdömen

"Hakka R5 är lättkört på is, för att vara utan dubb. Även om bromsgreppet inte är i topp hjälper fint sidgrepp körningen. På snö styr det fint och man känner när det närmar sig sladd. På våt asfalt är det sämre med långa bromssträckor och dålig styrning men det släpper inte bak. På torr väg går det lite bättre även om styrningen fortfarande är långsam. Annars är det tyst, lättrullat och okänsligt för spårig väg.
Bra: Köregenskaper på is och snö, lågt rullmotstånd.
Dåligt: Våtgrepp."

– Aftonbladet

Rekommenderas!
PirelliPirelli Cinturato Winter 2

Pirelli Cinturato Winter 2

Plats 3 – Rekommenderas!

  • Mellaneuropeiskt friktionsdäck

För dig som kan tänka dig ett mellaneuropeiskt friktionsdäck kan du kika på Pirelli Cinturato Winter 2 – vinterdäcket som nästan känns som ett sommardäck på barmark enligt testare.

Se pris hos Bythjul

Kommentarer & omdömen

"Mellaneuropeiska Pirelli följer exakt samma mönster som nya Goodyear UltraGrip Performance 3. Bägge ger hyfsade vinteregenskaper, framförallt på skrovlig is och på snö. Uppträdande på barmark är snudd på sommardäckslikt. Imponerande."

– Teknikens värld/Expressen

Bästa vinterdäcket på is

Bästa vinterdäck på is bland dubbdäcken blir 2023 finska Nokian Hakkapeliitta 10. Bland de nordiska friktionsdäcken är Continental Viking Contact 7 kungen på is! Detta efter att ha sammanställt testresultaten avsett både bromsförmåga och köregenskaper på isigt väglag.

Bästa dubbdäck på is!
Bästa dubbfria vinterdäck på is

Bästa vinterdäcket på snö

På snö samlar Nokian Hakkapeliitta 10 och Goodyear Ultragrip Arctic 2 flest poäng och hamnar på en delad förstaplats i kategorin bästa vinterdäck på snö. Michelin X-Ice Snow kniper andraplatsen ynka 1 poäng ifrån toppen.

1. Nokian Hakkapeliitta 10

Bromsegenskaper på snö:

  • 2:a plats Teknikens värld/Expressen = 2 poäng

Köregenskaper på snö:

  • 1:a plats Aftonbladet = 3 poäng
  • 2:a plats Teknikens värld/Expressen = 2 poäng

Vår totalpoäng: 7

1. Goodyear UltraGrip Arctic 2

Bromsegenskaper på snö:

  • 3:e plats Aftonbladet = 1 poäng
  • 1:a plats Teknikens värld/Expressen = 3 poäng

Köregenskaper på snö:

  • 3:e plats Aftonbladet = 1 poäng
  • 2:a plats Teknikens värld/Expressen = 2 poäng

Vår totalpoäng: 7

2. Michelin X-Ice Snow

Bromsegenskaper på snö:

  • 1:a plats Aftonbladet = 3 poäng

Köregenskaper på snö:

  • 2:a plats Aftonbladet = 2 poäng
  • 3:e plats Teknikens värld/Expressen = 1 poäng

Vår totalpoäng: 6

Bästa vinterdäcket – vått underlag

När vi sammanställer testerna på vått underlag framgår att Continental Winter Contact TS870 samlar flest poäng, med Continental AllSeason Contact och Bridgestone Blizzak LM005 på en delad andraplats. Dock så återfanns ej Continental AllSeason Contact i Teknikens värld/Expressen och likaså återfanns inte Bridgestone Blizzak LM005 i Aftonbladets tester. Sammanställningen blir därför något missvisande vilket innebär att man kan utgå från att alla dessa tre vinterdäck är bra på vått underlag.

1. Continental Winter Contact TS870

Bromsegenskaper på vått underlag:

  • 2:a plats Aftonbladet = 2 poäng
  • 1:a plats Teknikens värld/Expressen = 3 poäng

Köregenskaper på vått underlag:

  • 2:a plats Aftonbladet = 2 poäng
  • 2:a plats Teknikens värld/Expressen = 2 poäng

Vår totalpoäng: 9

2. Continental AllSeason Contact

Bromsegenskaper på vått underlag:

  • 1:a plats Aftonbladet = 3 poäng

Köregenskaper på vått underlag:

  • 1:a plats Aftonbladet = 3 poäng

Vår totalpoäng: 6

2. Bridgestone Blizzak LM005

Bromsegenskaper på vått underlag:

  • 1:a plats Teknikens värld/Expressen = 3 poäng

Köregenskaper på vått underlag:

  • 1:a plats Teknikens värld/Expressen = 3 poäng

Vår totalpoäng: 6

Bästa vinterdäcket – torrt underlag

Sammanställningen för tester av vinterdäck på torrt underlag visar att Continental Winter Contact TS870 och Continental AllSeason Contact presterar bäst. Noterbart är dock att varken Continental AllSeason Contact eller Bridgestone Blizzak Ice fanns med i deras uppsättning av testade vinterdäck.

1. Continental Winter Contact TS870

Bromsegenskaper på torrt underlag:

  • 3:e plats Aftonbladet = 1 poäng
  • 1:a plats Teknikens värld/Expressen = 3 poäng

Köregenskaper på torrt underlag:

  • 2:a plats Aftonbladet = 2 poäng

Vår totalpoäng: 6

1. Continental AllSeason Contact

Bromsegenskaper på torrt underlag:

  • 1:a plats Aftonbladet = 3 poäng

Köregenskaper på torrt underlag:

  • 1:a plats Aftonbladet = 3 poäng

Vår totalpoäng: 6

2. Bridgestone Blizzak Ice

Bromsegenskaper på torrt underlag:

  • 2:a plats Aftonbladet = 2 poäng

Köregenskaper på torrt underlag:

  • 3:e plats Aftonbladet = 1 poäng

Vår totalpoäng: 3

Det mest bränsleeffektiva vinterdäcket

När sammanställer testerna av rullmotstånd hos de olika vinterdäcken så samlar Continental Viking Contact 7 samt Nokian Hakkapeliitta R5 flest poäng, tätt följt av Goodyear UltraGrip Ice 2.

1. Continental Viking Contact 7

Test av rullmotstånd

  • 2:a plats Aftonbladet = 2 poäng
  • 2:a plats Teknikens värld/Expressen = 2 poäng

Vår totalpoäng: 4

1. Nokian Hakkapeliitta R5

Test av rullmotstånd

  • 1:a plats Aftonbladet = 3 poäng
  • 3:e plats Teknikens värld/Expressen = 1 poäng

Vår totalpoäng: 4

2. Goodyear UltraGrip Ice 2

Test av rullmotstånd

  • 1:a plats Teknikens värld/Expressen = 3 poäng

Vår totalpoäng: 3

Bästa vinterdäck – SUV

ViBilägare har i år genomfört ett dubbdäcktest med däck som har dimensionerna 235/55 R18 och passar till SUV:ar. Här presenterar vi de dubbdäck som hamnade i topp i testerna. De testmoment som gjorts är start på is, broms på is, körning på is, start på snö, broms på snö, körning på snö, vattenplaning, broms våt väg, körning våt väg, broms torr väg, körning torr väg samt förbrukning (rullmotstånd).

2022 korades Michelin X-Ice North 4 SUV och Nokian Hakkapeliitta 10 SUV som de bästa vinterdäcken för SUV.

Michelin X-Ice North 4 SUV

  • Typ: Dubbdäck för SUV
  • Antal dubb: 280 st
  • Pris: Från 2694 kr/st (Tire Express Nordic)
  • Plats ViBilägare: 1

Kommentarer & omdömen

"XIN4" har länge varit bland de allra bästa. Så också i suv-dimension. Det blir en delad testseger med Nokian. Många små ståldubbar (280!) bidrar till bra vintergrepp. Mest imponerar fästet i längdled. I kurvorna har fransosen en påtagligt understyrd karaktär som kräver tålamod vid större styrutslag. Det beteendet går igen på både vinterunderlag och asfalt.
Däckets nackdelar är våtgreppet och låg motståndskraft mot vattenplaning. Michelin passar dig som söker bra is- och snögrepp kombinerat med god komfort. Utöver lågt vägbuller finns här en linjär styrreaktion och bekväm rakt fram-stabilitet. Detta är också testets mest lättrullade däck. Plus: Is- och snögrepp, styrkänsla på torrt, buller, rullmotstånd. Minus: Våtgrepp, vattenplaning, sidogrepp i tvära svängar."

– ViBilägare

Nokian Hakkapeliitta 10 SUV

  • Typ: Dubbdäck för SUV
  • Antal dubb: 214 st
  • Pris: Från 2650 kr/st (Däck365.se)
  • Plats ViBilägare: 1

Kommentarer & omdömen

"Det blir en delad testseger för fjolårsnyheten "HKPL 10". Som vanligt med Nokian kammar det hem idel toppbetyg på is och snö, med testets allra bästa kurvgrepp. Det är reaktionssnabbt och har hög körglädje på vintervägarna, men den lätt överstyrda balansen blir i vildaste laget under press om man redan har en bil som byter riktning kvickt. På asfalt klarar Nokian undanmanöverproven galant med rapp styrrespons och förmår ändå att stävja risken för retursladd.
Minusposterna är en något olinjär styrkänsla, tydligt vägbuller och relativt tidig vattenplaning. Nokian är valet för den som söker bästa möjliga vintergrepp och uppskattar kurvvilligheten med alerta reaktioner på förarens input. Plus: Bäst fäste på is och snö, bra kurvgrepp på alla underlag. Minus: Vattenplaning, broms på våt väg, högt vägbuller."

– ViBilägare

Publicerad