Fälg- och däckguider

Vinterdäck - test av odubbade (dubbfria) däck, friktionsdäck & dubbdäck. Bäst i test 2022/2023!

I samband med att hösten gör sitt intågande och det närmar sig byte till vinterdäck så har det återigen även blivit dags för test av vinterdäck. Här har vi gjort en sammanställning av årets största däcktester så att det ska bli enkelt för dig att hitta de vinterdäck som presterat bäst i test inför vintern 2022/2023!

Publicerad

Vinterdäck - test av odubbade (dubbfria) däck, friktionsdäck & dubbdäck. Bäst i test 2022/2023!

Om vår sammanställning av vinterdäckstester

Det finns i huvudsak två olika typ av vinterdäck. Dubbdäck och dubbfria vinterdäck (friktionsdäck). Dubbfria/odubbade vinterdäck brukar i sin tur delas upp i två underkategorier i form av nordiska och mellaneuropeiska (se faktaruta för mer info om skillnader mellan dessa). I vår sammanställning så har vi dock inte delat upp testerna i nordiska och mellaneuropeiska friktionsdäck för att låta dem fritt konkurrera med varandra.

Vi tagit del av årets vinterdäcktest i Aftonbladet samt Teknikens Värld/Expressen. I dessa tester har vi plockat ut de däck som hamnat på topp tre. Om någon av platserna delas mellan två eller fler däck så har alla däck på den platsen kommit med i vår sammanställning och belönats med poäng. I vår poängsättning så belönar vi de däck som hamnar på förstaplatsen i ett däcktest med tre poäng, en andraplats ger två poäng och en tredjeplats ger en poäng. Vi hoppas sammanställningen blir till hjälp när det kommer till att hitta det bästa vinterdäcket för dig!

En bit ner på sidan kan du även utläsa vilka däck som presterat bäst på respektive test, dvs vilket däck som presterat bäst på is, snö, vått, torrt underlag osv.

Fakta nordiska och mellaneuropeiska dubbfria vinterdäck

Dubbfria vinterdäck har generellt sett ett sick-sack-mönstrat däckmönster, så kallat sajpningar. Ju fler av dessa sajpningar däcket har – desto bättre grepp erbjuder det på snö och is. Snö och is är kännetecknande för vårt nordiska klimat och därför har de nordiska vinterdäcken fler sajpningar än de europeiska, som är mer anpassade för mildare klimat.

En annan skillnad är att de nordiska vinterdäcken även har en vassare slitbanekant jämfört med de europeiska som har rundare slitbanekanter som mer liknar slitbanekanten på sommardäck.

Sammanfattningsvis kan man säga att de mellaneuropeiska vinterdäcken ger bra prestanda på bar mark, men generellt sett kan de inte mäta sig med de nordiska vinterdäcken i kallt vinterklimat med snö och is.

Testvinnare vinterdäck: Dubbdäck

Michelin X-Ice North 4

Michelin X-Ice North 4

  • Typ: Dubbdäck
  • Pris: Från 1024 kr/st (däck247.se)
  • Plats Aftonbladet: 3 (=1 poäng)
  • Plats Teknikens värld/Expressen: 1 (=3 poäng)
  • Totala poäng: 4 poäng

Kommentarer

"Med en förstaplats Teknikens värld/Expressens samt en tredjeplats i Aftonbladets test så samlar detta däck 4 poäng i vår sammanställning vilket ger högst poäng. Därmed så får X-Ice North 4 från franska Michelin utnämningen Testvinnare 2022 i kategorin Dubbade vinterdäck!"

falgarochdack.se

"Det är några år sedan Michelin kom med sitt fulldubbade däck och vann testet överlägset. Det hänger fortfarande med bra trots hårdare konkurrens, är lättkört och har greppet om både vinterväg och asfalt. Egenskaperna på is är utmärkta, på snö kunde broms och acc vara lite bättre, men det är alltid lättkört. På asfalt hör däcket till de bästa dubbade. Ett utmärkt val för den som kör mycket på asfalt men vill vara säker på is. Bra: Grepp och köregenskaper på is. Bra på både vinterväg och asfalt. Dåligt: –."

Aftonbladet

"Michelin har tagit tydliga steg framåt under senare år och nu vinner dubbade X-Ice North 4 2022 års vinterdäcktest. Förvisso rullar det tyngre, men i övrigt har det inga större svagheter. Däremot greppar det bäst av alla på is, mycket bra på snö och är överlag ett bra däck."

Teknikens värld/Expressen

Nokian Hakkapeliitta 10

Nokian Hakkapeliitta 10

  • Typ: Dubbdäck
  • Pris: Från 1208 kr/st (däck365.se)
  • Plats Aftonbladet: 1 (=3 poäng)
  • Plats Teknikens värld/Expressen: -
  • Totala poäng: 3 poäng

Kommentarer

"Nokian Hakka 10 är stabilt och säkert på is. De 220 dubbarna gör sitt jobb och däcket styr exakt med en bra känsla. På snö är det om möjligt ännu bättre med testets snabbaste varvtider. Hakka 10 har en perfekt kombination av gummi-, mönster- och dubbgrepp. På asfalt är det lite för mjukt för att ha perfekt stabilitet och baken kan sladda iväg vid en undanmanöver. Dubbljudet är typiskt för ett dubbdäck. Bra: Grepp och köregenskaper på snö och is. Dåligt: Lite för mjukt på asfalt."

Aftonbladet

Goodyear UltraGrip Arctic 2

Goodyear UltraGrip Arctic 2

  • Typ: Dubbdäck
  • Pris: Från 1399 kr/st (däck365.se)
  • Plats Aftonbladet: 3 (=1 poäng)
  • Plats Teknikens värld/Expressen: 2 (=2 poäng)
  • Totala poäng: 3 poäng

Kommentarer

"Goodyear är det däck vi rekommenderar för dem som kör mycket på asfalt men ändå vill ha bra grepp på vinterväg. På is saknas den riktiga spetsen och en del sidgrepp men däcket är logiskt och balanserat och styr bra med små rattrörelser. På snö är det lättkört och tappar aldrig greppet. På asfalt hör det till de bästa dubbdäcken med bra styrning och grepp. Och det är ganska tyst. Bra: Köregenskaper på is och snö och mycket bra egenskaper på asfalt. Dåligt: Rullmotstånd."

Aftonbladet

"Dubbade Goodyear UltraGrip Ice Arctic 2 är ett av de skönaste däcken att åka på i komforttestet och det plockar så när hem testsegern. Skillnaden gentemot Michelin är minsta möjliga och det är tydligt att även Goodyear lyckas leverera prestanda utan brister."

Teknikens värld/Expressen

Hankook iPike RS2

Hankook iPike RS2

  • Typ: Dubbdäck
  • Pris: Från 674 kr/st (Svenska Gummihuset)
  • Plats Aftonbladet: 2 (=2 poäng)
  • Plats Teknikens värld/Expressen: -
  • Totala poäng: 2 poäng

Kommentarer

"Hankook bromsar och accelererar bra på is, men har ett lite svagare sidgrepp, vilket visar sig på varvtiderna. Att häva en sladd kan kräva en del ansträngning men på det hela är däcket lugnt och tryggt. På snö är däcket lättkört med snabba varvtider, bara i de svåraste manövrerna kan det släppa lite bak. Greppet på asfalt är bra, men det kan släppa bak vid en undanmanöver. Bra: Grepp på is, köregenskaper på snö. Dåligt: Köregenskaper på våt asfalt."

Aftonbladet

Continental Ice Contact 3

Continental Ice Contact 3

  • Typ: Dubbdäck
  • Pris: Från 1675 kr/st (Bythjul.com)
  • Plats Aftonbladet: 3 (= 1 poäng)
  • Plats Teknikens värld/Expressen: -
  • Totala poäng: 1 poäng

Kommentarer

"Continental bromsar och accelererar bra på is, men saknar en del sidgrepp. Det kan gå lite väl rakt fram när man vrider snabbt på ratten. Skönt att bakhjulen håller i. På snö saknas det också en del sidgrepp och nu kan det också släppa bak vid en hastig manöver. På våt asfalt styr däcket långsamt och på torr väg kan det släppa antingen fram eller bak vid en undanmanöver. Men det är alltid lätt att kontrollera."

Aftonbladet

Pirelli Ice Zero 2

Pirelli Ice Zero 2

  • Typ: Dubbdäck
  • Pris: Från 1355 kr/st (Däck365.se)
  • Plats Aftonbladet: -
  • Plats Teknikens värld/Expressen: 3 (= 1 poäng)
  • Totala poäng: 1 poäng

Kommentarer

"Pirelli Ice Zero 2 tappar lite vid snöbroms, men presterar fortfarande bra. Precis som Michelin och Goodyear har Pirelli en jämn och fin nivå helt befriad från prestationssvackor, precis så som ett bra däck ska prestera. Väldigt bra stabilitet dessutom"

Teknikens värld/Expressen

Testvinnare vinterdäck: Dubbfria/odubbade vinterdäck (friktionsdäck)

Continental Viking Contact 7

Continental Viking Contact 7

  • Typ: Nordisk dubbfritt (friktionsdäck)
  • Pris: Från 1069 kr/st (Bythjul.com)
  • Plats Aftonbladet: 1 (=3 poäng)
  • Plats Teknikens värld/Expressen: 1 (=3 poäng)
  • Totala poäng: 6 poäng

Kommentarer

"Med en förstaplats i både Aftonbladets och Teknikens värld/Expressens tester så får Viking Contact 7 från tyska Continental utnämningen Testvinnare 2022 i kategorin Dubbfria vinterdäck (friktionsdäck)!"

falgarochdack.se

"Continentals odubbade däck är mycket lättkört på is. Det styr fint och varnar innan greppet förloras. Samma sak på snö med bra köregenskaper och varningar innan det blir sladd tack vare bra styrning. På barmark är däcket som odubbade däck är mest, ganska långsamt vid en undanmanöver men utan otrevliga överraskningar. Det är tyst och har lågt rullmotstånd. Bra: Grepp på snö och is, lättrullat. Dåligt: Barmarksegenskaper."

Aftonbladet

"Continental ContiVikingContact 7 tappar rejält vid vattenplaning och den bristen räcker för att utesluta detta i övrigt fantastiskt presterande däck från tätstriden. Vid vägegenskapstester på snö och is går CVC 7 bäst av alla däck, synnerligen imponerande."

Teknikens värld/Expressen

Goodyear UltraGrip Ice 2

Goodyear UltraGrip Ice 2

  • Typ: Nordisk dubbfritt (friktionsdäck)
  • Pris: Från 1128 kr/st (Bythjul.com)
  • Plats Aftonbladet: 2 (=1 poäng)
  • Plats Teknikens värld/Expressen: 2 (=2 poäng)
  • Totala poäng: 3 poäng

Kommentarer

"Goodyears grepp och köregenskaper på vinterväg är lite sämre än topptrions. Övergången från grepp till sladd är hastig och överraskande och det kan vara svårt att få tillbaka greppet. Goodyear har satsat på barmarksegenskaperna (alltid denna kompromiss) och på torr och våt asfalt är däcket stabilt och lättkört. Bra: Avvägningen mellan vinterväg och barmark. Egenskaper på snö. Dåligt: Isgreppet."

Aftonbladet

"Goodyear har jobbat en hel del med sina vinterdäck och resultatet på nordiska dubbfria UltraGrip Ice 2 syns tydligt. Det har helt enkelt inga allvarliga brister utan är väldigt skönt att åka på, det greppar hyfsat och klarar våta vägar bäst av de nordiska."

Teknikens värld/Expressen

Michelin X-Ice Snow

Michelin X-Ice Snow

  • Typ: Nordisk dubbfritt (friktionsdäck)
  • Pris: Från 1063 kr/st (Dack-online.com)
  • Plats Aftonbladet: 1 (=3 poäng)
  • Plats Teknikens värld/Expressen: -
  • Totala poäng: 3 poäng

Kommentarer

"Greppet på is och snö är mycket bra och däcket är lättkört. Styrningen är lugn men korrekt. I extrema fall kan greppet släppa fram, bilen understyr, men bakhjulen håller i och sladden är lätt att häva. På barmark är det som de flesta odubbade däcken, sävligt, men greppet är lätt att få tillbaka utan hjärtat i halsgropen. Det är tyst som ett odubbat däck ska vara och lättrullat. Bra: Grepp och köregenskaper på snö, rullmotstånd. Dåligt: Barmarksegenskaper."

Aftonbladet

Nokian Hakkapeliitta R5

Nokian Hakkapeliitta R5

  • Typ: Nordisk dubbfritt (friktionsdäck)
  • Pris: Från 1145 kr/st (Dack365)
  • Plats Aftonbladet: 2 (=2 poäng)
  • Plats Teknikens värld/Expressen: -
  • Totala poäng: 2 poäng

Kommentarer

"Hakka är mycket bra på is med bra bromsgrepp och drivning och med mycket bra sidgrepp. Styrningen är exakt och det går faktiskt att kontrollera däcket på sladd, ovanligt för ett odubbat däck. På snö är det lika lättkört med aningen understyrning (släpp fram) vid tvära situationer. Svagheten är egenskaperna på våt asfalt där däcket har långa bromssträckor och är nervöst vid en undanmanöver. Tur att det inte släpper bak. Bra: Grepp och köregenskaper på is, mycket lättrullat. Dåligt: Egenskaper på våt asfalt."

Aftonbladet

Bridgestone Blizzak LM005

Bridgestone Blizzak LM005

  • Typ: Mellaneuropeiskt dubbfritt
  • Pris: Från 931 kr/st (Dack365)
  • Plats Aftonbladet: -
  • Plats Teknikens värld/Expressen: 3 (=1 poäng)
  • Totala poäng: 1 poäng

Kommentarer

"Bridgestone Blizzak LM005 går som tåget – förutom vid bromstester på is. Där är det riktigt dåligt. I övrigt ser vi ett typiskt mellaneuropeiskt uppträdande där fokus ligger på våta och torra vägar. Sammantaget det mest komfortabla däcket."

Teknikens värld/Expressen

Testvinnare på olika underlag

Kör du mest på is, snö, vått eller torrt underlag? Olika däck presterar olika bra på olika underlag. Därför kan det vara bra att väja ett däck som med egenskaper som passa underlag som passar dina vägförhållanden. Våra sammanställningar nedan kan ge dig vägledning till att hitta ett däck som passar dina behov.

Bästa vinterdäcket på is

Nokian Hakkapeliitta 10Michelin X-Ice North 4Continental Ice Contact 3
Bromsegenskaper på is
Plats Aftonbladet2 (=2 poäng)3 (=1 poäng)-
Plats Teknikens värld/Expressen1 (=3 poäng)1 (=3 poäng)3 (=1 poäng)
Köregenskaper på is
Plats Aftonbladet2 (=2 poäng)3 (=1 poäng)1 (=3 poäng)
Plats Teknikens värld/Expressen3 (=1 poäng)1 (=3 poäng)3 (=1 poäng)
Totala poäng8 poäng8 poäng5 poäng

Kommentarer

"Nokian Hakkapeliitta 10 samt Michelin X-Ice North får högst totalpoäng när vi sammanställer testresultaten från testerna på is. Kör du ofta på isigt underlag så kan därför dessa vara ett mycket bra alternativ för dig."

falgarochdack.se

Bästa vinterdäcket på snö

Nokian Hakkapeliitta 10Goodyear UltraGrip Arctic 2Michelin X-Ice Snow
Bromsegenskaper på snö
Plats Aftonbladet3 (=1 poäng)1 (=3 poäng)
Plats Teknikens värld/Expressen2 (=2 poäng)1 (=3 poäng)-
Köregenskaper på snö
Plats Aftonbladet1 (=3 poäng)3 (= 1 poäng)2 (=2 poäng)
Plats Teknikens värld/Expressen2 (=2 poäng)2 (=2 poäng)3 (= 1 poäng)
Totala poäng7 poäng7 poäng6 poäng

Kommentarer

"På snö samlar Nokian Hakkapeliitta 10 och Goodyear Ultragrip Arctic 2 flest poäng när vi sammanställer testerna. Dessa kan därför betecknas som de bästa däcken för dig som kör mycket på snö."

falgarochdack.se

Bästa vinterdäcket vått underlag

Continental Winter Contact TS870Continental AllSeason ContactBridgestone Blizzak LM005
Bromsegenskaper på vått underlag
Plats Aftonbladet2 (=2 poäng)1 (=3 poäng)-
Plats Teknikens värld/Expressen1 (=3 poäng)-1 (=3 poäng)
Köregenskaper på vått underlag
Plats Aftonbladet2 (=2 poäng)1 (=3 poäng)-
Plats Teknikens värld/Expressen2 (=2 poäng)-1 (=3 poäng)
Totala poäng9 poäng6 poäng6 poäng

Kommentarer

"När vi sammanställer testerna på vått underlag framgår att Continental Winter Contact TS870 samlar flest poäng. Dock så återfanns ej Continental AllSeason Contact i Teknikens värld/Expressen och likaså återfanns inte Bridgestone Blizzak LM005 i Aftonbladets tester. Sammanställningen blir därför något missvisande vilket innebär att man kan utgå från att alla dessa tre vinterdäck är bra på vått underlag."

falgarochdack.se

Bästa vinterdäcket torrt underlag

Continental Winter Contact TS870Continental AllSeason ContactBridgestone Blizzak Ice
Bromsegenskaper på torrt underlag
Plats Aftonbladet3 (= 1 poäng)1 (=3 poäng)2 (=2 poäng)
Plats Teknikens värld/Expressen1 (=3 poäng)--
Köregenskaper på torrt underlag
Plats Aftonbladet2 (=2 poäng)1 (=3 poäng)3 (= 1 poäng)
Plats Teknikens värld/Expressen---
Totala poäng6 poäng6 poäng3 poäng

Kommentarer

"Sammanställningen för tester av vinterdäck på torrt underlag visar att Continental Winter Contact TS870 och Continental AllSeason Contact presterar bäst. Noterbart är dock att varken Continental AllSeason Contact eller Bridgestone Blizzak Ice fanns med i deras uppsättning av testade vinterdäck."

falgarochdack.se

Det mest bränsleeffektiva vinterdäcket

Continental Viking Contact 7Nokian Hakkapeliitta R5Goodyear UltraGrip Ice 2
Bromsegenskaper på torrt underlag
Plats Aftonbladet2 (=2 poäng)1 (=3 poäng)-
Plats Teknikens värld/Expressen2 (=2 poäng)3 (=1 poäng)1 (=3 poäng)
Totala poäng4 poäng4 poäng3 poäng

Kommentarer

"När sammanställer testerna av rullmotstånd hos de olika vinterdäcken så samlar Continental Viking Contact 7 samt Nokian Hakkapeliitta R5 flest poäng. Dessa är därför de två mest bränsleeffektiva vinterdäcken."

falgarochdack.se

Det bästa SUV-vinterdäcket

Hemsidan ViBilägare har i år genomfört ett dubbdäcktest med däck som har dimensionerna 235/55 R18 och passar till SUV:ar. Nedan presenterar vi de dubbdäck som hamnade i topp i testerna. De testmoment som gjorts är start på is, broms på is, körning på is, start på snö, broms på snö, körning på snö, vattenplaning, broms våt väg, körning våt väg, broms torr väg, körning torr väg samt förbrukning (rullmotstånd).

Michelin X-Ice North 4 SUV

Michelin X-Ice North 4 SUV

  • Typ: Dubbdäck för SUV
  • Antal dubb: 280 st
  • Pris: Från 2694 kr/st (Tire Express Nordic)
  • Plats ViBilägare: 1

Kommentarer

"Med en förstaplats i ViBilägares vinterdäcktest för SUV så kan vi beteckna Michelin X-Ice North 4 SUV som testvinnare tillsammans med Nokian Hakkapeliitta 10 SUV inom vinterdäck för SUV:ar."

falgarochdack.se

"XIN4" har länge varit bland de allra bästa. Så också i suv-dimension. Det blir en delad testseger med Nokian. Många små ståldubbar (280!) bidrar till bra vintergrepp. Mest imponerar fästet i längdled. I kurvorna har fransosen en påtagligt understyrd karaktär som kräver tålamod vid större styrutslag. Det beteendet går igen på både vinterunderlag och asfalt. Däckets nackdelar är våtgreppet och låg motståndskraft mot vattenplaning. Michelin passar dig som söker bra is- och snögrepp kombinerat med god komfort. Utöver lågt vägbuller finns här en linjär styrreaktion och bekväm rakt fram-stabilitet. Detta är också testets mest lättrullade däck. Plus: Is- och snögrepp, styrkänsla på torrt, buller, rullmotstånd. Minus: Våtgrepp, vattenplaning, sidogrepp i tvära svängar."

ViBilägare

Nokian Hakkapeliitta 10 SUV

Nokian Hakkapeliitta 10 SUV

  • Typ: Dubbdäck för SUV
  • Antal dubb: 214 st
  • Pris: Från 2650 kr/st (Däck365.se)
  • Plats ViBilägare: 1

Kommentarer

"Med en delad förstaplats i ViBilägares vinterdäcktest för SUV så kan vi beteckna Nokian Hakkapeliitta 10 SUV som testvinnare tillsammans med Michelin X-Ice North 4 SUV inom vinterdäck för SUV:ar."

falgochdack.se

"Det blir en delad testseger för fjolårsnyheten "HKPL 10". Som vanligt med Nokian kammar det hem idel toppbetyg på is och snö, med testets allra bästa kurvgrepp. Det är reaktionssnabbt och har hög körglädje på vintervägarna, men den lätt överstyrda balansen blir i vildaste laget under press om man redan har en bil som byter riktning kvickt. På asfalt klarar Nokian undanmanöverproven galant med rapp styrrespons och förmår ändå att stävja risken för retursladd. Minusposterna är en något olinjär styrkänsla, tydligt vägbuller och relativt tidig vattenplaning. Nokian är valet för den som söker bästa möjliga vintergrepp och uppskattar kurvvilligheten med alerta reaktioner på förarens input. Plus: Bäst fäste på is och snö, bra kurvgrepp på alla underlag. Minus: Vattenplaning, broms på våt väg, högt vägbuller."

ViBilägare
Publicerad