Fälg- och däckguider

Vinterdäck: Bäst i test 2025. Årets bästa dubbdäck & friktionsdäck!

Vi har utsett årets bästa vinterdäck. Vi ger dig topplistorna för bästa dubbdäck, bästa odubbade vinterdäck (nordiska friktionsdäck) och hjälper dig till ett säkert köp! Här är vinterdäcken som är bäst i test 2025!

Publicerad av Björn, Karl och Vincent

Vinterdäck: Bäst i test 2025. Årets bästa dubbdäck & friktionsdäck!

Om vår sammanställning av vinterdäck-test 2025

Vår bedömning av de bästa vinterdäcken baseras på följande urval:

  • Vinterdäckstesten från Aftonbladet, Teknikens Värld och Vi Bilägare
  • Endast dubbdäck och nordiska friktionsdäck
  • Däck som placerat sig topp 3 i respektive kategori

Positionen baseras sedan på följande aggregering:

  • Placeringarna räknas samman och viktas, dvs ju högre placering desto högre poäng
  • Snittpoängen räknas fram baserat på antalet tester däcket varit med i
  • Antalet tester som däcket presterat i ger pluspoäng

Bästa dubbade vinterdäck – bäst i test 2025!

Här följer topplistan över de bästa dubbdäcken inför vintersäsongen 2025/2026!

1. Nokian Hakkapeliitta 10 – Bästa vinterdäcket i kategorin dubbdäck!

Bästa dubbdäck 2025!
NokianNokian Hakkapeliitta 10

Nokian Hakkapeliitta 10

Plats 1 – Bästa dubbdäck 2025!

  • Dubbdäck

Finska Nokian blir utsett till bästa dubbdäck 2025 med Hakkapeliitta 10! Detta efter seger i både ViBilägares och Aftonbladets test av dubbdäck, kombinerat med en silvermedalj i Teknikens Världs dubbdäcktest!

Se pris hos Bythjul

Nokian Hakkapeliitta 10 blir ohotat bästa dubbdäcket 2025, med testsegrar i Aftonbladet och ViBilägare samt en silvermedalj i Teknikens Världs test. Testarna från samtliga tester framhåller det exceptionella grepp på is och snö som däcket uppvisar.

Det är så pass bra på is och snö att man kan lite grann se mellan fingrarna när det kommer till greppet på vått underlag och komfort på torr väg, där man gärna hade sett bättre prestanda.

Kommentarer, recensioner & omdömen

Recension, Aftonbladet
"Hakka 10 är utmärkt på is, lättkört och förutsägbart i alla situationer, bromsar lika bra och styr exakt utan att däcket blir nervöst. På snö är däcket synnerligen lättkört. Men på våt asfalt är greppet inte det bästa, styrningen är lite oprecis och reaktionerna lite långsamma även om däcket fortfarande är lättkört utan överraskningar.

Rullmotståndet är lågt, bullret medel och det är ganska stabilt på spårig väg.

Bra: Isgrepp och köregenskaper på is och snö.

Dåligt: Medelmåttigt grepp på våt asfalt."

– Aftonbladet

Recension, Teknikens värld
"Om det här testet bara hade handlat om prestanda på is- och snövägar så hade dubbade Nokian Hakkapeliitta 10 tagit hem segern. Dubbgreppet är svårslaget – igen. Men på barmark presterar det inte alls lika bra och komfortresultaten är en besvikelse."

– Teknikens värld

Recension, ViBilägare
"Finska Nokian har vinterväglag som sin utpräglade profil. Inget annat däck i testet har lika bra isgrepp. Det startar bäst och har kortast stoppsträcka när underlagen är som allra mest förrädiskt. Men framför allt uppvisar Nokian det bästa uppträdandet i kurvor på både is och hårt packad snö.
Styrresponsen är kvick och däcket svänger otvunget dit föraren vill med bibehållen kontroll. Baksidan med det fina vintergreppet kommer på våta vägar där Nokian har längre bromssträckor jämfört med de bästa och vattenplanar tidigast av alla. Styrkänslan på asfalt är något olinjär men beteendet i undanmanöverproven är tryggt. Det bästa vintergreppet ger en testseger totalt."

– ViBilägare

2. Goodyear UltraGrip Ice Arctic 2

Stark andraplats!
GoodyearGoodyear UltraGrip Arctic 2

Goodyear UltraGrip Arctic 2

Plats 2 - stark rekommendation!

  • Dubbdäck

Amerikanska Goodyear levererar i år genom att bli korat bästa dubbdäck av Teknikens Värld och vinna en andraplats i ViBilägares test av dubbdäck.

Se pris hos Bythjul

Kommentarer, recensioner & omdömen

Recension, Teknikens Värld
"Testets totalt sett bäst presterande dubbdäck kommer från Goodyear. Klockren bromsprestanda på is och snö, det här däcket greppar alltid på de underlagen. Prestanda på barmark är medioker, men det blir inte bättre med dubbdäck. Inte just nu."

– Teknikens Värld

Recension, ViBilägare
"Goodyear är den tillverkare som närmast kan utmana Nokian i vintergrenarna. Men medan greppet i längdled – start och broms – matchar Nokian är däcket inte lika välbalanserat under press i kurvor. Goodyear är svårare att placera där man vill med fördröjd styrreaktion och greppbalansen kan växla mellan under- och överstyrning.
Goodyear klarar våta vägar bra med hög motståndskraft mot vattenplaning och korta bromssträckor. Precis som på vinterväglag saknas viss precision i styrkänslan på asfalt. Därtill är rullmotståndet något högre än för de övriga. Med bra avvägning mellan is- och våtgrepp blir Goodyear tvåa, knappt slagen av Nokian."

– ViBilägare

3. Continental IceContact 3

Stark tredjeplats!
ContinentalContinental IceContact 3

Continental IceContact 3

Plats 3 - Rekommenderas!

  • Dubbdäck

Tyska Continental presterar jämt över hela banan och vinner inte mindre än tre bronsmedaljer i dubbdäckstesterna 2025, vilket ger det en klar tredjeplats även i vår sammanställning.

Se pris hos Bythjul

Kommentarer, recensioner & omdömen

Recension, Aftonbladet
"Continental är lättkört på is även om greppet inte är i topp. På snö är det stabilt, förutsägbart och med mycket bra sidgrepp i alla situationer.
På asfalt är däcket bland de allra bästa med utmärkt styrning och det släpper aldrig greppet bak vid en undanmanöver.
Rullmotståndet är högt och det bullrar rejält om dubbarna. Men det är det mest stabila dubbdäcket på spårig asfalt.

Bra: Köregenskaper på snö och asfalt.

Dåligt: Högt rullmotstånd, bullrigt."

– Aftonbladet

Recension, Teknikens Värld
"Dubbade Continental IceContact 3 har något sämre isgrepp än Good– year UltraGrip Ice Arctic 2 och Nokian Hakkapeliitta 10, men presterar bättre i alla testmoment på barmark. Ett vettigt presterande dubbdäck som även rullar hyfsat lätt."

– Teknikens Värld

Recension, ViBilägare
"Trots namnet har Continentals senaste dubbdäck inte imponerat på is de senaste åren. Även om det uppvisar något bättre isgrepp när vi nu testar en större suv-dimension är det alltjämt isronderna som är akilleshälen. Istället imponerar väguppträdandet.
Continental varnar tidigt att greppgränsen närmar sig, därtill är beteendet lugnt under press med lätt understyrning som är logiskt att kontrollera. Snögreppet håller hög nivå och Continental imponerar även i asfaltsgrenarna med utsökt rakt fram-stabilitet på asfalt. Undanmanöverproven hanteras på ett tryggt sätt. Därtill är rullmotståndet bäst i gänget. Det bidrar till en slutlig bronsplats trots svagt isgrepp."

– ViBilägare

Bästa dubbfria vinterdäck – bäst i test 2025!

Här är testresultaten från årets stora sammanställning för att kora det bästa odubbade vinterdäcket 2025!

1.Continental VikingContact 8 Bästa vinterdäck 2025 i kategorin nordiska dubbfria!

Bästa friktionsdäck 2025!
ContinentalContinental VikingContact 8

Continental VikingContact 8

Plats 1 – Bäst i test 2025!

  • Nordiskt friktionsdäck

Överlägsen testvinnare i vår sammanställning tack vare testsegrar i samtliga referenstester av dubbfria vinterdäck 2025!

Se pris hos Bythjul

Nyheten från förra året, nordiska friktionsdäcket Continental VikingContact 8 tar en överlägsen förstaplats i vår sammanställning när det sopar rent i samtliga tester av friktionsdäck. Testvinnare i Aftonbladets, Teknikens Världs och ViBilägares tester!

Kommentarer, recensioner & omdömen

Recension, Aftonbladet
"Continentals odubbade nordiska vinterdäck är testets allra bästa däck på snö med utmärkt grepp och stabil säker körning. På is är det också mycket bra. Lättkört, men bromssträckan är lång jämfört med de bästa dubbdäcken. På asfalt, våt och torr, gör de många lamellerna däcket lite oprecist, lamellerna viker sig, men man har alltid kontroll. På torr asfalt är styrningen långsam.

Tyst, lättrullat och stabilt på spårig väg.

Bra: Utmärkt grepp på snö, lättkört på alla väglag.

Dåligt: Svårt att bortse från långa bromssträckor på is."

– Aftonbladet

Recension, Teknikens Värld
"Nordiska dubbfria Continental ContiVikingContact 8 tar sin andra totalseger i rad. Vi imponeras av däckets förmåga att kombinera både grepp och stabilitet med lågt rullmotstånd som ger lägst bränsleförbrukning. Vattenplaning är akilleshälen, men i övrigt starkt."

– Teknikens Värld

Recension, ViBilägare
"Inget annat däck får så konsekvent höga poäng i alla delområden som VikingContact 8. Förutom den jämna prestandan levererar däcket det allra bästa isgreppet i testet. Det klarar av högre kurvhastigheter än konkurrenterna och därtill är det tryggt och förutsägbart på greppgränsen med lätt understyrd balans.
I den här större dimensionen lyckas Continental med konststycket att vara bäst på den hala isen och ändå prestera väl på våt asfalt. Framför allt har egenskaperna vid vattenplaning förbättrats. På torr asfalt finns god rakt fram-stabilitet och bullret är lågt, men styrreaktionerna på asfalt är något sävligare än de bästa. En värdig testvinnare utan egentliga svagheter."

– ViBilägare

2. Goodyear UltraGrip Ice 3

Stark andraplats!
GoodyearGoodyear UltraGrip Ice 3

Goodyear UltraGrip Ice 3

Plats 2 - stark rekommendation!

  • Nordiskt friktionsdäck

Amerikanska Goodyear fortsätter att skörda framgångar i vinterdäckstester. 2025 med brons i Aftonbladets och ViBilägares test av dubbfria vinterdäck, samt ett silver i Teknikens Världs.

Se pris hos Bythjul

Kommentarer, recensioner & omdömen

Recension, Aftonbladet
"Goodyear är inte bäst på någonting men saknar svagheter. På is är grepp och styrning bra, däcket är lugnt och förutsägbart även när man håller på att förlora greppet. Samma fina grepp på snö men vrider man för mycket på ratten kan man tappa greppet fram. På våt asfalt är det bäst av alla de nordiska odubbade däcken med fint jämnt grepp och är lättkört även vid en extrem undanmanöver. På torr asfalt är styrningen aningen oprecis men ändå logisk.

Däcket är tyst, stabilt på spårig väg och lättrullat.

Bra: Grepp på vinterväg, köregenskaper på asfalt.

Dåligt: Inga svagheter."

– Aftonbladet

Recension, Teknikens Värld
"Nordiska dubbfria Goodyear UltraGrip Ice 3 har medioker prestanda vid isbromsning, men i övrigt imponerar däcket på oss. Greppet är för det mesta riktigt bra och liksom Continental kombineras det med fin stabilitet och bra bränsleeffektivitet."

– Teknikens Värld

Recension, ViBilägare
"Fjolårsvinnaren Goodyear visar även framfötterna i den här större däckstorleken för suvar. Det är framför allt i barmarksronderna som Goodyear plockar sina poäng över konkurrenterna. Bara Pirelli kan matcha den krispiga styrningen och det stabila beteendet under press. Däremot är bromssträckorna något längre än de bästa konkurrenterna.
Trots tydligt fokus på asfalt har Goodyear även ett högt vintergrepp, speciellt imponerar kurvtagningen på snö, men däcket hanterar även isiga kurvor väl. På greppgränsen blir det något understyrt utan sladdtendenser. Testets lägsta bullernivå bekräftar bilden av ett nästan komplett vinterdäck. Det ger en slutlig tredjeplats, inte långt ifrån segern."

– ViBilägare

3. Pirelli Ice Friction

Stark tredjeplats!
PirelliPirelli Ice Friction

Pirelli Ice Friction

Plats 3 - rekommenderas!

  • Nordiskt friktionsdäck

Den italienska nykomlingen bland de nordiska friktionsdäcken gör en imponerande debut och kammar hem ett silver och ett brons i årets vinterdäcktest!

Se pris hos Bythjul

Kommentarer, recensioner & omdömen

Recension, Teknikens värld
"Årets mest intressanta nyhet delar andraplatsen med Goodyear. Nordiska dubbfria Pirelli Ice Friction greppar riktigt bra, men något sämre stabilitet än testvinnaren samt sämre bränsleeffektivitet gör att det inte kan utmana om segern. Men ändå ett starkt resultat."

– Teknikens värld/Expressen

Recension, ViBilägare
"Titeln ”Årets debutant” går till Pirelli. Det nyutvecklade friktionsdäcket Ice Friction är ett ovanligt stort framsteg jämfört med föregångaren Asimmetrico. Pirelli har gjort läxan inför våtronderna med bravur. Inget annat däck i testet har lika bra motståndskraft mot vattenplaning och det får också toppbetyg i både broms och kurvtagning på regnvåt asfalt.
Pirelli är också bäst på torr asfalt med rapp styrkänsla och god körglädje.Trots fina barmarksegenskaper lyckas Pirelli även prestera på topp på snö och är inte långt efter täten på is, med en lätt medstyrande bakvagn som hjälper till med kurvtagningen. En hög och jämn nivå på alla underlag, med betoning på barmark, ger silver totalt."

– ViBilägare

Fler populära vinterdäck

Ibland missar man bra vinterdäck om man bara letar efter testvinnare. Här listar vi vinterdäck från tidigare tester som placerat sig bland de 3 bästa vinterdäcken i något av testen.

Michelin X-Ice North 4

Andraplats i Aftonbladets test av dubbdäck 2025. Läs mer om däcket:

Nokian Hakkapeliitta r5

Andraplats i Aftonbladet test av dubbfria vinterdäck. Läs mer om däcket:

Michelin X-Ice Snow

Tredjeplats bland de bästa nordiska odubbade i Teknikens värld 2023. Läs mer om däcket:

Continental Viking Contact 7

Dominanten innan efterföljaren släpptes. Läs mer om däcket:

Vad kännetecknar vinterdäck?

Nog om bäst i test. Vinterdäck förtjänar en liten bakgrund. Här får du reda på varför man ska köpa specifika vinterdäck istället för exempelvis året runt-däck.

I vårt nordiska klimat så skiftar väglaget mycket beroende på årstid. Vinter och ibland höst kännetecknas av låga temperaturer med risk för snöiga och isiga vägar som följd. Då är däcken anpassade för att klara sämre väglag och lägre temperaturer.

Ett året runt-däck som passar alla vägförhållanden finns helt enkelt inte, eftersom det är fullt av kompromisser. Det kan därför aldrig komma upp i den prestanda som ett riktigt vinterdäck kan, oavsett om det handlar om dubbdäck eller dubbfria vinterdäck.

Av denna anledning rekommenderar vi alltid att man kör med vinterdäck så fort vinterväglag råder.

Få koll på alla datum för vinterdäck!

Vilka däck är bäst på vintern?

Enligt oss är svaret enkelt. Ett däck som ska användas på vintern ska vara ett riktigt vinterdäck – och inte MS-däck, allrounddäck eller året runt-däck. Här får du reda på varför man ska köpa specifika vinterdäck istället för exempelvis året runt-däck.

Rätt däckdimensioner och rullomkrets

Om du ska köpa nya vinterdäck så behöver först och främst ha koll på vilka däck som passar din bil - däcken behöver ha dimensioner som passar din bilmodell, så att den så kallande rullomkretsen blir rätt.

Rullomkretsen på dina nya däck kan du räkna ut med vår rullomkretskalkylator. Du kan också se korrekt däckdimension för din bilmodell i bilens registreringsbevis.

Hos de flesta onlinedäckbutiker räcker det dock med att ange bilens registreringsnummer och så får man automatiskt förslag på passande däck. På sidan av däcken framgår däckdimensionerna på sidan av däcket och skrivs ut exempelvis såhär “205 55 r16 95V”.

Nya krav på friktionsdäck sedan 2024 – alptopp

Sedan den 1 december 2024 är det inte tillåtet att köra med vinterdäck av typen friktionsdäck som saknar alptoppssymbolen.

Just i år gäller det alltså att kontrollera så att dina friktionsdäck har märkningen som krävs. Kör du på odubbade vinterdäck som är producerade innan 2019 som saknar symbolen är det hög tid att köpa en ny uppsättning godkända dubbfria vinterdäck.

Vilket är det bästa vinterdäcket för dig?

Om du vet vilka däckdimensioner du behöver så är nästa steg att utvärdera vilket vinterdäck med dessa dimensioner du ska välja. Vinterdäckens uppbyggnad i form av typ (dubbat eller odubbat), konstruktion, gummiblandning och mönster skiljer sig dock åt mellan olika tillverkare och däckmodeller.

Detta påverkar också däckets egenskaper på olika underlag och givetvis också priset. Det man egentligen letar efter är de egenskaper som passar just ens egna behov. Kör du mycket där saltning av vägbanan är undermålig? Då behöver du ett vinterdäck som är bra på is.

Dubbfria vinterdäck vs dubbdäck

Detta är kanske det svåraste beslutet som många fastnar vid. Egentligen innebär detta val en välbalanserad avvägning mellan grepp på is och köregenskaper på våt och torr väg.

För att komma fram till vilken typ av vinterdäck som passar just dig, måste du alltså först fundera på hur förhållandena ser ut där du bor och där du oftast kör. Bor du i norr eller söder? Drabbas ditt område ofta av svarthalka? Hur är vägunderhållet på de vägar du oftast kör på?

I denna guide förklarar vi hur du ska tänka: Dubbdäck eller friktionsdäck – vad är bäst?

Vilka däck ska man undvika?

Enligt oss är det två typer av däck man ska undvika; mellaneuropeiska friktionsdäck och så kallade "Kinadäck". Som namnet antyder så avser detta däck från främst mindre kinesiska tillverkare.

Kinadäckens största fördel är priset, och de har pressat priserna på vinterdäck. Ibland kan man hitta däck som kostar hälften än hos de traditionella premiumdäcken från betrodda tillverkare som Goodyear, Continental, Michelin, Pirelli eller Nokian Hakkapeliitta.

Men med tanke på vad otaliga däcktest genom åren visat, är kinadäck inget vi kan rekommendera. Vissa av dessa däck är rentav farliga enligt många däckexperter och borde inte få säljas.

Mellaneuropeiska friktionsdäck är anpassade för ett lite mildare klimat än våra svenska vintrar. Även om denna typ av däck kan prestera bra på barmark och våta vägar, ja till och med som ett sommardäck i vissa fall, underpresterar de på snö och is. Gummiblandningen är dessutom inte anpassad för riktigt kalla temperaturer, vilket kan påverka dess egenskaper.

Därför rekommenderar vi alltid nordiska friktionsdäck eller dubbade däck som är framtagna för nordiska förhållanden. Då får du bra grepp på snö och is, samtidigt som att gummiblandningen fungerar som det är tänkt oavsett vad termometern visar.

Om du vill hitta ett bra vinterdäck som presterar bra och är säkert, rekommenderar vi att du kikar på mellanklassegmentet. Där hittar du till exempel tillverkare som Hankook, som återkommande bevisat sig erbjuda kanske det bästa värdet för pengarna!

Denna sida uppdateras löpande med fler vinterdäck-test för 2025.

Läs också: Guide om att byta däck själv

Skrivet av: Karl W.

Faktagranskat av: Vincent L.

Författare
  • BjörnInnehållsansvarig

    Björn är skribent, marknadsförare och bilnörd sedan barnsben. Det finns knappt något kring fälgar och däck som han inte kan svara på. Vid sidan om att skriva motorrelaterat innehåll, sysselsätter Björn sig även med att ta hand om sitt hus och styrketräna.

  • KarlFaktagranskare

    Karl brinner för att skapa intressant, lärorikt och korrekt innehåll som hjälper användare till bättre köpbeslut. Karl har varit verksam inom innehållskapande i däck- och fälgnischen i över 10 år genom olika digitala projekt. På fritiden gillar Karl att löpträna och umgås med familjen.

  • VincentTekniskt ansvarig

    Vincent är en erfaren webbutvecklare med ett stort intresse för att skapa presterande och användarvänliga webbplatser. Som tekniskt ansvarig för falgarochdack.se ansvarar han för både design och funktionalitet på sidan. När han inte arbetar med utveckling gillar han att hålla sig uppdaterad om den senaste tekniken och att experimentera med nya lösningar.

Publicerad