Fälg- och däckguider

Dubbdäck eller friktionsdäck – vad är bäst?

Varje gång det är dags för nya vinterdäck dyker samma fråga upp; ska jag välja dubbdäck eller friktionsdäck? Vi har också varit där. I denna guide tar vi upp alla aspekter som skiljer dessa två vinterdäckstyper åt, och vad du kan tänka på när du väljer mellan dubb eller dubbfritt.

Publicerad

Dubbdäck eller friktionsdäck – vad är bäst?

Dubbat eller odubbat – en fråga om isgrepp

Valet mellan dubbdäck eller friktionsdäck handlar egentligen om en ganska enkel frågeställning när det kommer till säkerhet: Hur stor är risken för att du ska hamna på isiga vägar? Det är nämligen det som skiljer absolut mest mellan däcktyperna.

Föredrar du tryggheten som kommer med dubbdäck? Att veta att du har maximalt grepp om du skulle råka ut för isigt väglag?

Eller föredrar du de bättre köregenskaperna och komforten på torr, blöt eller snöig väg som kännetecknar friktionsdäck, samtidigt som du kan leva med vetskapen att det inte finns ett friktionsdäck som fungerar lika bra som ett dubbdäck ifall ishalkan skulle slå till?

Om miljöaspekten är viktig för dig är det också något att ta i beaktande. Det finns nämligen en anledning till att dubbdäck är förbjudna i flera länder, och till och med på vissa platser i Sverige.

Bränsleekonomin kan också vara en faktor i valet mellan dubbdäck och friktionsdäck. Generellt har dubbdäck en något sämre förbrukning än dubbfria däck.

Låt oss gå in på djupet för respektive däcktyp.

Dubbdäck – kungen på is

Dubbdäck är kända för sitt exceptionella grepp på isiga vägar. Man hade nästan kunnat kalla dem för isdäck. Dubbarna på dessa däck är nämligen särskilt utformade för att effektivt penetrera isen och erbjuda enastående väggrepp även på de mest hala vägarna.

Utmaningen som kommer med att ta fram ett riktigt bra dubbdäck handlar om att åstadkomma detta oslagbara grepp på is, samtidigt som köregenskaperna och komforten är acceptabla på andra väglag än just is.

Det är egenskaperna på i princip alla andra väglag än is och hårt packad snö där dubbdäcken i sin natur har det svårare än friktionsdäcken.

Fördelar med dubbdäck

  • Överlägsna köregenskaper på isiga vägar och på hårt packad snö.
  • Minskar risken för sladd dramatiskt vid halka och intensiv isbildning.

Nackdelar med dubbdäck

  • Högre ljudnivå och vägbuller på torra asfaltbeläggningar.
  • Slitage på vägytan och större bidragande effekt till utsläpp av skadliga luftpartiklar.
  • Sämre bränsleeffektivitet än friktionsdäck.
  • Sämre på blöt väg, kan öka risken för vattenplaning
  • Begränsningar i vart man får köra

Friktionsdäck: Vinterdäckens allkonstnär

Friktionsdäck, även kallat dubbfria eller odubbade däck, utnyttjar en särskild gummiblandning för att ge ett tillförlitligt grepp på olika ytor, inklusive snö, slask och våta vägar. Och… is.

Men trots att friktionsdäck utvecklas för att ha hög greppnivå på is så kommer det aldrig i närheten av dubbdäck tyvärr.

Intressant nog är dock friktionsdäck generellt bättre på snö än vad dubbdäck är – så länge den inte är alltför hårt packad.

Det som talar till friktionsdäckens fördel är just detta. Köregenskaperna är bättre på fler typer av vinterväglag än vad dubbdäcken är. På samma gång är komforten och bullernivån bättre.

Greppet på is är i princip den enda nackdelen som ett friktionsdäck har jämfört med dubbdäck. Det som gör det svårt är att det är ju ingen liten nackdel vi pratar om.

Fördelar med friktionsdäck

  • Bättre på torr, blöt, slaskig och snöig väg.
  • Tystare och bättre komfort
  • Bättre bränsleeffektivitet i jämförelse med dubbdäck.
  • Mindre påverkan på vägytan, vilket resulterar i minskat slitage och att färre skadliga partiklar frigörs.

Nackdelar med friktionsdäck

  • Markant sämre väggrepp på ren is och hårt packad snö jämfört med dubbdäck.

Dubbdäck vs friktionsdäck – vad är bäst för dig?

Som du säkert märker börjar ett mönster dyka upp i jämförelsen mellan däcktyperna. På ena sidan har man ett däck som är sämre på nästan allt, men i kanske den allra farligaste situationen på vägen, vid is på vägen, är det överlägset. I andra ringhörnan har vi en allkonstnär som är bättre på allt. Nästan…

Så frågan man kanske bör ställa sig när man väljer mellan dubbdäck och friktionsdäck är: Hur stor risken är för att is uppstår på vägen där du ofta kör?

En enkel vägvisare som kan leda dig närmare svaret på denna fråga är att kika på vinterförhållandena där du bor. Här kommer några exempel på frågor att ställa dig:

  • Stads- vs landsvägskörning: Vad kör du mest?
  • Vägunderhåll: Saltas vägarna frekvent där du bor? Gäller detta alla vägar, från gata till motorväg?
  • Bor du i ett område som är känt för blixthalka och svartis?
  • Vilka hastigheter kör du oftast i på vintern?
  • De vägarna du oftast kör på, finns t ex mitträcke och viltstängsel?
  • Din bil: Kör du en nyare bil med antisladdsystem, eller en äldre med färre elektroniska säkerhetssystem?
  • Bor du i närheten av ett område där dubbdäck är förbjudna?
  • Vill du under vinterdäckssäsongen kunna köra till Tyskland, Polen eller andra länder där dubbdäck är förbjudna?

Genom att svara på ovanstående frågor gör du alltså en slags riskbedömning. Om risken för att hamna på isiga vägar är hög, och/eller om konsekvenserna vid sladd kan vara farliga (höga hastigheter, dåligt vägunderhåll, inga mitträcken, inga viltstängsel t ex) kan dubbdäck vara det bästa valet.

Tips! Har du koll på datumen för vinterdäck?

Om du nästan bara kör i stan, där hastigheterna är lägre och vägunderhållet bättre så kan friktionsdäck vara vinnaren. Eller om ditt område väldigt sällan har isiga vägförhållanden kombinerat med säkra vägar i övrigt (t ex mitträcken som minskar risken för frontalkrock vid sladd).

Detta kan också kombineras med en annan viktig faktor: Bilen du kör. Nyare bilar har oftast sofistikerade system som hjälper att minska risken för sladd. Detta kan både kompensera och komplettera däcken. På äldre bilar är dessa system antingen enklare eller saknas helt. Då hänger betydligt mer på däcken.

Du kanske har släkt i Tyskland eller Polen som du vill kunna köra ner till och hälsa på även vintertid? Då torde valet vara enkelt. Eller så köper du både en uppsättning dubbdäck och en uppsättning friktionsdäck.

Tips! Här är vinterdäcken som är bäst i test

Sammanfattning

Valet mellan dubbdäck eller friktionsdäck är avgörande för din säkerhet och körupplevelse under vintermånaderna. Genom att fundera på ditt körmönster och analysera väg- och väderförhållandena där du bor och/eller oftast kör kan du komma fram till ett välgrundat beslut.

Och kom ihåg: Oavsett vilken typ av däck du väljer, kom ihåg att regelbundet kolla mönsterdjup och däcktryck. Dessutom är vaksamhet på väg- och väderförhållandena samt hastighetsanpassning under vintermånaderna minst lika viktigt som valet mellan dubb- eller friktionsdäck.


Publicerad