Fälg- och däckguider

Vinterdäck – datum vintern 2024 & 2025

Vilket datum var det man skulle byta till vinterdäck nu igen? Vi vet, vi har också varit där. Därför har vi nu skapat den kompletta guiden till däckbytesdatum!

Författare
  • Björn
  • Karl
  • Vincent

Publicerad och senast uppdaterad av Björn, Karl och Vincent

Vinterdäck – datum vintern 2024 & 2025
Tid kvar tills krav på vinterdäck
Dagar
Timmar
Minuter
Sekunder

Från vilket datum måste man ha vinterdäck?

Det är lag och krav på vinterdäck, antingen friktions- eller dubbdäck med mönsterdjup på minst 3 eller 5 mm, vid vinterväglag under särskilda perioder under året. Detta gäller alla personbilar i Sverige samt utländska fordon som färdas på svenska vägar.

Det är främst två datumspann du behöver ha koll på:

1 december - 31 mars: För alla

Detta datumspann avser när man måste ha vinterdäck (oavsett typ) enligt lag. Det enda undantaget är om det under denna period inte skulle råda eller vara risk för vinterväglag, det vill säga att det finns snö, is, snömodd eller frost på vägen. Då är det teoretiskt tillåtet att använda sommardäck. Detta är dock extremt riskabelt och inget vi rekommenderar.

1 oktober - 15 april: För dig med dubbdäck

Detta datumspann avser när man får använda vinterdäck i form av dubbdäck. Du får nämligen endast använda dubbdäck under tidsperioden 1 oktober - 15 april. Detta innebär att du har ungefär 2 månader på dig att sätta på dina dubbdäck innan det krävs enligt lag från och med den 1 december.

Eftersom dubbdäck som sagt bara tillåtet mellan den 1 oktober - 15 april innebär det att dubbäck är förbjudna under övriga delen av året, det vill säga inte tillåtet mellan datumen 16 april och 30 september. Kör du med dubbdäck under denna period riskerar du dryga böter.

Undantag är endast om det inte är eller förväntas bli vinterväglag, det vill säga snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.

När är sista datum för vinterdäck?

Reglerna för mellan vilka datum man får köra med vinterdäck gäller som tidigare nämnt enbart dubbdäck.

Använder du friktionsdäck som vinterdäck får du teoretiskt köra med dem året runt, vilket innebär att det inte finns något sista datum där du enlig lag måste ha bytt till sommardäck.

Att köra med friktionsdäck, eller andra typer av däck såsom allrounddäck, mud and snow (m s) eller liknande, utanför tidsperioden 16 april–30 september är dock inte att rekommendera. Gummiblandningen är anpassad för kyla och därmed inte fungerar optimalt i varmare temperatur.

Vår rekommendation är därför att du byter till rätt däck för årstiden - i god tid!

Läs också: Byta däck själv – en guide

Köptips!
NokianNokian Hakkapeliitta 10

Nokian Hakkapeliitta 10

Rekommenderat vinterdäck 2023

  • Dubbdäck
Se pris hos Bythjul
Köptips!
ContinentalContinental Viking Contact 7

Continental Viking Contact 7

Rekommenderat vinterdäck 2023

  • Nordiskt friktionsdäck
Se pris hos Bythjul

Byta till vinterdäck – datum 2024 & 2025

  • 1 oktober 2024:
    Du som har dubbdäck får byta till vinterdäck vid detta datum
  • 1 december 2024:
    Detta är sista datumet för dig som ännu inte gjort ditt däckbyte att sätta på vinterdäck, oavsett om det är friktions- eller dubbdäck.
  • 31 mars 2025:
    Nu är det inte längre lag på vinterdäck. Du med dubbdäck har ca två veckor på dig att planera sista datum för däckbyte.
  • 15 april 2025:
    Detta är sista datum för däckbyte för dig med dubbdäck. Undantaget är om det inte är eller förväntas bli vinterväglag. Vi rekommenderar alltid att välja ett sommardäck framför ett året runt-däck.
Däckbyte datum

Övriga regler för vinterdäck

Typ och mönsterdjup

Däcken måste vara av samma typ runt hela bilen, det vill säga att du inte får blanda dubbdäck med friktionsdäck. Minsta mönsterdjup är 3 millimeter för lätta fordon och personbilar och minst 5 millimeter för tunga fordon. Med tunga fordon avses lastbil, buss eller personbil klass 2 med en totalvikt över 3,5 ton.

Tips vid däckbyte! Tänk på att sätta de bästa däcken bak. Detta minskar risken för sladd på vinterväglag.

Släpvagnskörning

När du kör med släp på vinterväglag är det viktigt att släpet aldrig har sämre grepp än vad bilen har. Detta innebär att om du kör med släp och dragbilen har dubbdäck, måste även släpvagnen vara försedd med dubbdäck. Har dragbilen däremot friktionsdäck, kan släpvagnen ha antingen dubbat eller odubbat.

Om bilen som drar ett släp har dubbdäck måste även släpet ha dubbdäck när det råder vinterväglag. Om bilen vid vinterväglag har odubbade friktionsdäck får släpet ha antingen dubbdäck eller odubbade friktionsdäck. Det är viktigt att släpet inte har sämre väggrepp än bilen för att till exempel undvika att släpet sladdar vid inbromsning.

Förbud mot dubbdäck

Ett fåtal städer i Sverige har förbud mot dubbdäck på utvalda gator. Det innebär att du vintertid endast får köra med odubbade däck på dessa platser.

Även utomlands finns restriktioner kring dubbdäck. Det kanske mest kända exemplen är Polen och Tyskland, som har totalförbud mot dubbdäck. Det innebär att du inte tillåts komma in i landet om du har dubbdäck på bilen.

Undantag kring reglerna för vinterdäck

Det finns några undantag från kravet på vinterdäck. Exempelvis undantas färd till besiktningsföretag och fordon som är äldre än trettio år. Du kan hitta mer om undantagen på Transportstyrelsens webbplats.

Relaterad läsning: När får man byta till sommardäck?

Författare
  • Björn
    BjörnInnehållsansvarig

    Björn är skribent, marknadsförare och bilnörd sedan barnsben. Det finns knappt något kring fälgar och däck som han inte kan svara på. Vid sidan om att skriva motorrelaterat innehåll, sysselsätter Björn sig även med att ta hand om sitt hus och styrketräna.

  • Karl
    KarlFaktagranskare

    Karl brinner för att skapa intressant, lärorikt och korrekt innehåll som hjälper användare till bättre köpbeslut. Karl har varit verksam inom innehållskapande i däck- och fälgnischen i över 10 år genom olika digitala projekt. På fritiden gillar Karl att löpträna och umgås med familjen.

  • Vincent
    VincentTekniskt ansvarig

    Vincent är en erfaren webbutvecklare med ett stort intresse för att skapa presterande och användarvänliga webbplatser. Som tekniskt ansvarig för falgarochdack.se ansvarar han för både design och funktionalitet på sidan. När han inte arbetar med utveckling gillar han att hålla sig uppdaterad om den senaste tekniken och att experimentera med nya lösningar.

Publicerad och senast uppdaterad