Betyg: 97/100

Continental PremiumContact 6

  • Sommardäck
  • Testvinnare
  • Lanserades 2017

Här hittar du allt om det klassiska sommardäcket PremiumContact 6 från tyska Continental. Hitta pris, läs omdöme och gör ett bra köp online!

ContinentalContinental PremiumContact 6

Continental PremiumContact 6 pris

Se aktuellt pris på Continental PremiumContact 6 hos vår partner.
ButikLänk
BythjulSe pris

Continental PremiumContact 6 i test 2023

UtgivareLogotypPlaceringTestad dimension
Råd & RönRåd & Rön
1
205/55 R16
Auto motor und sportAuto motor und sport
2
255/45 R20
ADACADAC
2
205/55 R16

PremiumContact 6 - omdöme i tester

Continental PremiumContact 6 har förekommit i flera sommardäck-test senaste åren. Nedan har vi sammanställt omdömen från testerna!

TestareÅrPlatsOmdöme från testare
Aftonbladet20221Continental har ett utmärkt grepp i väta och styr exakt. Bara i de mest extrema situationerna förloras en del grepp fram. På torr väg är det om möjligt ännu bättre med korta bromssträckor och mycket säkra köregenskaper. Även om greppet förloras en aning är det lätt att kontrollera. Det är tyst men ganska trögrullat. Bra: Grepp och köregenskaper på vått och torrt. Dåligt: Rullmotstånd.
ViBilägare20221Continental har imponerande bromsprestanda på både våt och torr väg. Här finns de allra kortaste bromssträckorna, speciellt på torrt. Även kurvgreppet håller högsta klass på vått som torrt. Det tar styrning kvickt och med god precision. När kurvhastigheterna till slut blir för höga bibehåller ”PC6” en god hanterbarhet som gör det stabilt och lättkört i krissituationer. Den sportigare inriktningen kommer på bekostnad av komfort. Det rullar något hårdare över ojämnheter och bullernivån är högre än hos de allra tystaste, dock utan störande frekvenser. Korta stoppsträckor och bäst kurvprestanda med få svaga sidor ger en klar testseger till Continental när allt summeras. Plus: Korta bromssträckor och högt kurvgrepp. Trygga köregenskaper.
Teknikens Värld20224Tyska Continental PremiumContact 6 är en av testets äldsta modeller, men det presterar snudd på testvinnande prestanda i alla fall. Det absolut bästa greppet fattas i vissa delar av testet, men kombinationen av vettigt grepp, fin komfort och, tillsammans med Michelin, testets bästa bränsleeffektivitet övertygar. Ingen vinnare, men bra.
Aftonbladet20212Continental styr exakt och bra på ett trivsamt sätt men som en logisk följd överstyr det en del (vill sladda ut med baken) på våt väg. Det fina greppet gör dock att de små sladdungarna aldrig blir ett problem. På torr väg är det perfekt även i värsta undanmanövern. Rullmotståndet är bland de sämsta i testet. Bra: Bromsning i vått och torrt, även på kall väg. Köregenskaper på torr väg. Dåligt: Rullmotstånd
ViBilägare20213PC6 har varit testvinnare 2018 och 2019. Vi känner igen den lättkörda karaktären med lugna reaktioner, stabil bakvagn och en lätt understyrd balans under press. Det bidrar till att PC6 är snabbast av alla runt den bevattnade banan. Än mer imponerar bromsegenskaperna. Stoppsträckan på både vått och torrt är testets kortaste. PC6 får dock problem vid högre vattenstånd och motståndskraften mot vattenplaning i kurva är testets sämsta. Det rullar relativt hårt över skarvar och gropar och bullernivån är en bit efter de bästa i detta test. Bromsprestanda, kurvgrepp och säkra köregenskaper ger totalt en delad 3:e plats med Nokian. Plus: Korta bromssträckor, kurvgrepp, lättkörd under press. Minus: Vattenplaning i kurva, medelmåttlig komfort.
Teknikens Värld20212Continental PremiumContact 6 är precis som Michelin ett riktigt bra presterande däck, på de flesta punkter. Men det tyska däcket klarar inte av att kombinera lågt rullmotstånd och bra våtgrepp, en kombination som ger Michelin testsegern. Continental uppvisar mycket bra grepp med bäst bromsprestanda och ett riktigt bra resultat i älgtestet. Största svagheten ligger i rullmotståndet.

Fakta: Continental PremiumContact 6

PremiumContact 6 är ett tillförlitligt sommardäck som bekräftas av att däcken haft fina placeringar i många sommardäcktester. Gummiblandningen i PremiumContact 6 innehåller silica, vilket, enligt tillverkaren, säkerställer optimalt grepp på både våta och torra vägar och gör att man alltid kan lita på däcken även om regnet fortsätter ösa ner.

Däckteknologi i Continental PremiumContact 6

Contiseal

Contiseal är en teknologi utvecklad av Continental för att täta ett skadat däcksmönster. Fördelen med denna teknologi är att om man får punktering på däcket av främmande föremål såsom spik, så behöver man inte omedelbart byta det punkterade däcket vid vägkanten. Detta då hålen förblir täta även om det punkterande föremålet lossnar. Detta möjliggörs genom att ContiSeal är ett klibbigt, trögflytande tätningsskikt som appliceras på insidan av däckets slitbana. Hål upp till 5 mm kan hanteras av Contiseal och enligt tillverkaren tätas 80 % av alla potentiella punkteringar av Contiseal. Däck med Contiseal är kompatibla med alla vanliga fälgar och de är uppmärkta med nedan symbol på däckets sidovägg.

contiseal

Contisilent

ContiSilent är en teknik för reducering av däckbuller som är utvecklad av Continental. Tekniken minskar det inre bullret på vägytan genom att däck med denna teknologi har en inre däckabsorbent i form av ett polyuretanskum som är fäst på insidan av av däckets slitbana.
Oavsett temperatur förblir skummets struktur intakt. Enligt tillverkaren Continental hjälper ContiSilent till att minska bullret i fordonet med upp till 9 dB(A), beroende på hastighet, fordonstyp, och väglag. Däck med denna teknoligi är uppmärkta med nedan symbol.

contisilent

SSR-systemet (self-supporting run-flat)

SSR-systemet är runflat-teknologi utvecklad av tyska Continental speciellt för lågsektionsdäck. SSR-principen bygger på en självbärande förstärkt sidovägg i däcket och är en förkortning för self-supporting run-flat. Vid punktering förhindrar detta att sidoväggen inte krossas vid en punktering och att man kan fortsätta köra, upp till 80 km.
Förutom att man man ta sig fram även med ett puknterat däck är att reservdäck inte längre behövs. Att slippa ta med reservdäck innebär en viktminskning, vilket förbättrar bränsleeffektiviteten. Att slippa reservdäck i bilen frigör även ca 80 liter ledigt utrymme i bagageutrymmet.
Däck med denna teknologi är fortfarande kompatibla med alla standardfälgar och montering på alla fyra däckpositioner rekommenderas enligt tillverkaren.

Tips! Läs vår stora sammanställning av sommardäckstester

Continental PremiumContact 6 dimensioner

Continental PremiumContact 6 finns i följande dimensioner.

205/45R16 83W

205/50R16 87W

205/55R16 91V

215/60R16 99V XL

225/50R16 92Y

205/50R17 89V

205/50R17 93Y XL

215/40R17 87Y XL

215/45R17 87Y

215/50R17 95Y XL

215/50R17 91Y

215/55R17 94V

225/45R17 91Y

225/55R17 97W SSR

225/55R17 97Y SSR

225/55R17 101Y XL

235/45R17 97Y XL

235/55R17 103W XL ContiSeal

245/45R17 95Y

245/45R17 99Y XL

255/40R17 94Y

255/60R17 106V

275/55R17 109V

215/40R18 89Y XL

215/55R18 95H

215/55R18 99V XL

225/40R18 92Y XL

225/40R18 92W XL

225/45R18 95Y XL MO

225/45R18 95Y XL MO ContiSilent

225/50R18 95W SSR

235/40R18 95Y XL

235/40R18 91Y

235/45R18 98W XL VOL

235/45R18 94V

235/45R18 98Y XL

235/50R18 101Y XL

235/50R18 97V

235/55R18 100V VOL VOL

235/55R18 100H

235/60R18 107V XL

235/60R18 103V ContiSeal ContiSeal

235/60R18 103V

245/40R18 93Y

245/50R18 104H XL MO-V

245/50R18 100Y

255/35R18 94Y XL

255/45R18 103Y XL

255/55R18 109Y XL

255/60R18 112V XL

205/55R19 97V XL

225/45R19 92W SSR

225/55R19 103V XL

225/55R19 103Y XL NF0

235/40R19 96W XL VOL

235/40R19 96Y XL

235/40R19 96W XL VOL ContiSilent

235/40R19 96Y XL

235/45R19 99V XL VOL ContiSilent

235/45R19 99V XL VOL

235/50R19 99V ContiSeal ContiSeal

235/50R19 99W MOE SSR

235/50R19 103Y XL AO

235/50R19 99V VOL VOL

235/60R19 107V XL

235/65R19 109W XL

245/40R19 98Y XL

245/45R19 102Y XL AO ContiSilent

245/45R19 102Y XL MO-V

245/50R19 101Y SSR

245/50R19 101Y

255/50R19 107Y XL

255/55R19 111V XL

255/55R19 111H XL AO

265/50R19 110Y XL

275/35R19 100Y XL

275/55R19 111W MO

225/40R20 94Y XL

235/45R20 100W XL

245/40R20 99Y XL SSR

245/40R20 99V XL POL ContiSilent

255/55R20 110W XL SSR XL

285/50R20 116W XL

295/45R20 114W XL

245/40R21 100Y XL

245/45R21 104Y XL

255/45R21 105V XL

265/40R21 105Y XL

265/45R21 108H XL AO ContiSilent

275/40R21 107Y XL

275/40R21 107V XL VOL ContiSilent

275/40R21 107V XL VOL

275/50R21 113Y XL MO

315/45R21 116Y MO

255/40R22 103V XL J ContiSeal ContiSilent

285/45R22 114Y XL MO

285/45R22 114Y XL MOS ContiSilent

315/35R22 111Y XL SSR

325/40R22 114Y MOS ContiSilent

325/40R22 114Y MOS


Alla tester för Continental PremiumContact 6

ÅrUtgivarePlaceringTestad dimension
2023Råd & Rön1205/55 R16
2023Auto motor und sport2255/45 R20
2023ADAC2205/55 R16
2022Aftonbladet1225/45 R17
2022Vi Bilägare1205/55 R16
2022Råd & Rön1215/60 R16
2022ADAC1215/60 R16

Informationen på denna sidan är delvis baserad på data från Aftonbladet, Vi Bilägare, Råd & Rön, Auto motor und sport och ADAC.

Publicerad och senast uppdaterad