Fälg- och däckguider

Byta däck själv – allt du behöver veta om att göra däckbyte på egen hand

Dags för däckbyte? Du vet väl att det inte behöver vara så svårt att byta däcken själv, så länge du tar god tid på dig och tänker på säkerheten. Vi guidar dig!

Publicerad

Byta däck själv – allt du behöver veta om att göra däckbyte på egen hand

Varför ska man kunna byta däck på egen hand?

Man vet aldrig när olyckan är framme – du är ute och kör och får plötsligt punktering. För att du inte ska stå helt hjälplös jämte vägen, är det nödvändigt att problemfritt kunna montera reservhjulet själv vid sidan av vägen. Visst finns assistans att ringa in, men det kanske känns på gränsen till pinsamt?

Dessutom kan du spara pengar på att genomföra däckbytet hemma. Ett hjulskifte hos en däckverkstad kan kosta i runda slängar en 500-lapp per gång – en kostnad som återkommer två gånger per år.

Verktyg du behöver inför däckbytet

Det finns en uppsjö av tillbehör och produkter för hemmamekanikern och här har vi listat de viktigaste. Följande verktyg är inte bara bra att ha hemma i garaget, utan du bör i alla fall ha en uppsättning av de två översta förvarade i bilen.

  • Fälgkors eller mutterdragare
  • Domkraft
  • Pallbockar
  • Däckstaplare för förvaring av dina lösa hjul
  • Övriga produkter för dina hjul

Välj alltid verktyg av bra kvalitet. De är både säkrare och håller längre.

CarwiseCarwise Garagedomkraft höglyftande 2,5 ton

Carwise Garagedomkraft höglyftande 2,5 ton

Se pris hos Mekonomen

Tänk på detta innan du sätter igång

Ha bra med tid – stressa aldrig!

Att skifta däck är inte helt utan risker. Därför måste du koncentrera dig och se till att du gör bytet på ett metodiskt och säkert sätt. Stress och tidsbrist ökar risken för slarv!

Ha bra med utrymme

Vi menar inte att du behöver ett stort eget lager för att byta däck hemma, men det underlättar och blir säkrare ifall du har gott om utrymme när du jobbar. Det är lätt hänt att du snubblar om du arbetar i ett alldeles för trångt utrymme. I värsta fall kan du rubba din upphissade bil vilket kan leda till att bilen faller ner i marken – och i allra värsta fall klämma dig under den.

Steg-för-steg guide: så byter du däck på din bil

1. Lossa muttrarna delvis – när bilen står på marken

Det första steget är att lossa på hjulbultarna medan bilen fortfarande står på marken. Om du inte använder en mutterdragare bör du lossa dem ungefär ett halvt varv för att underlätta processen senare.

2. Hissa upp bilen på ett säkert sätt med rätt domkraft

Följande steg är att lyfta upp bilen med en domkraft. Även om den medföljande domkraften fungerar i nödfall, rekommenderas en mer stabil modell för enklare hantering. Kontrollera att du placerar domkraften på en förstärkt del av bilens ram och använd gärna en pallbock som extra säkerhetsåtgärd.

3. Demontera hjulet

Nu är det dags att ta bort hjulet genom att skruva loss hjulbultarna och lyfta av hjulet. Använd antingen fälgkorset eller en mutterdragare för att lossa bultarna, och kom ihåg att undvika att lägga dem på marken för att undvika smuts i gängorna.

4. Passa på att kontrollera & rengöra

Under denna process är det bra att inspektera bromsskivorna för eventuella skador samtidigt som du rengör navet från rost och smuts för en optimal montering.

5. Montera rätt hjul på rätt plats på rätt sätt med rätt kraft

Se till att placera rätt däck på rätt plats och använd hjulhylsan för att skruva på hjulbultarna för hand innan du drar åt dem med en mutterdragare.

Var noga med att dra åt bultarna korsvis för att undvika snedbelastning. OBS! Dra inte åt dem hela vägen när bilen är upphissad.

6. Hissa ner bilen försiktigt och dra åt en sista gång

Sänk bilen med domkraften och ta bort pallbocken. Dra sedan åt hjulbultarna en sista gång för att säkerställa att hjulet sitter fast. Använd en momentnyckel enligt specifikationerna i bilens instruktionsbok för korrekt åtdragning.

7. Kolla lufttryck

Efter att hjulet är monterat och åtdraget är det viktigt att kontrollera lufttrycket och justera det enligt rekommendationerna i bilens instruktionsbok.

8. Efterdra, efterdra, efterdra!

Efter att ha kört några mil är det rekommenderat att efterdra hjulbultarna för att säkerställa att de sitter ordentligt. Detta kan göras någonstans mellan 5 och 20 mil efter bytet.

Förvara dina däck på rätt sätt!

Vi får många frågor om hur man bäst förvarar sina däck. Om du inte förvarar dina däck på ett separat lager, till exempel ett däckhotell, rekommenderar vi ett däckställ av bra kvalitet.

När du staplar däcken i ett däckställ kommer däcken aldrig i kontakt med varandra, vilket gör att risken för deformering av däcken minimeras.

Välj också placeringen av däckstället med omsorg, så att däcken skyddas från värme och ljus. Detta minskar risken för uttorkning av gummit.

Givetvis hjälper det också om du kan låsa utrymmet i fråga, så att även risken för stöld minskar.

Publicerad