Däcktermer

Vad är radialdäck och vad är skillnaden jämfört med diagonaldäck?

Radialdäck är den dominerande däcktypen på personbilar sedan 1960-talet. Men vad skiljer den från föregångaren, diagonaldäck?

Författare
  • Björn
  • Karl
  • Vincent

Publicerad av Björn, Karl och Vincent

Vad är radialdäck och vad är skillnaden jämfört med diagonaldäck?

Vad är radial-däck?

Radialdäck är en däcktyp där den så kallade textilcorden är placerad radiellt i förhållande till rullriktningen. Radialdäcket lanserades på 40-talet och gjorde snabbt succé. Sedan 1960-talet har denna däcktyp varit den dominerande på personbilar, mycket tack vare de förbättrade köregenskaperna denna däckstyp ger på personbilar.

På dagens däck kan du oftast se ett "R" utskrivet, som exempelvis R18. R:et i detta fall syftar på att det är just ett radialdäck det är frågan om.

Radialdäck vs diagonaldäck

Radialdäck skiljer sig från diagonaldäcket, den förr i tiden vanligaste däckdesignen, genom att textilcorden ligger radiellt mot rullriktningen. I diagonaldäck ligger denna istället, som namnet antyder, diagonalt.

Fördelar med radialdäck

Trots att radialdäck är generellt dyrare att tillverka, har denna däcktyp kommit att bli standard på personbilar. Detta främst på grund av följande egenskaper:

  • Bättre vägkontakt
  • Högre körkomfort
  • Lägre friktion
  • Slitbanan håller bättre
  • Bättre kraftöverföring
  • Bättre bränsleekonomi

Fördelar med diagonaldäck

Trots ovanstående egenskaper finns det trots allt saker som radialdäcken är sämre på. Diagonaldäck är slitstarka och riskerar inte lika lätt av stick- och skärskador jämfört med radialdäck.

Därför har diagonaldäcken överlevt radialdäckets intåg och används idag främst på många skogsmaskiner, traktorer och andra terränggående tunga fordon där slitstyrka och är den mest eftersökta egenskapen.

Jämfört med radialdäck har denna däcktyp även en starkare sidovägg, vilket är fördelaktigt om man exempelvis kör på en trottoarkant eller liknande.

Även inom motorsport förekommer det fortfarande diagonaldäck. Detta eftersom däcket kan ha bättre stabilitet i mycket höga hastigheter. Exempel på motorsporter där diagonaldäck fortfarande används är dragracing.

Författare
  • Björn
    BjörnInnehållsansvarig

    Björn är skribent, marknadsförare och bilnörd sedan barnsben. Det finns knappt något kring fälgar och däck som han inte kan svara på. Vid sidan om att skriva motorrelaterat innehåll, sysselsätter Björn sig även med att ta hand om sitt hus och styrketräna.

  • Karl
    KarlFaktagranskare

    Karl brinner för att skapa intressant, lärorikt och korrekt innehåll som hjälper användare till bättre köpbeslut. Karl har varit verksam inom innehållskapande i däck- och fälgnischen i över 10 år genom olika digitala projekt. På fritiden gillar Karl att löpträna och umgås med familjen.

  • Vincent
    VincentTekniskt ansvarig

    Vincent är en erfaren webbutvecklare med ett stort intresse för att skapa presterande och användarvänliga webbplatser. Som tekniskt ansvarig för falgarochdack.se ansvarar han för både design och funktionalitet på sidan. När han inte arbetar med utveckling gillar han att hålla sig uppdaterad om den senaste tekniken och att experimentera med nya lösningar.

Publicerad