Däcktermer

Varför är det viktigt att ha rätt däcktryck? Vad är rätt däcktryck till din bil? Så får du koll.

Däcktryck (däckens lufttryck) är en viktig säkerhetsfaktor på bilen. Detta då däcktrycket har stor påverkan på bilens vägegenskaper.

Författare
  • Björn
  • Karl
  • Vincent

Publicerad av Björn, Karl och Vincent

Varför är det viktigt att ha rätt däcktryck? Vad är rätt däcktryck till din bil? Så får du koll.

Vad händer om man har för lågt däcktryck?

Om man inte har korrekt lufttryck så har man antingen för lågt eller för högt. För lågt däcktryck innebär att man har för lite luft i däcken och det kan medföra följande:

  • Ökad risk för punktering
  • Ökat slitage på däcken
  • Ökad risk för att bilen blir svårstyrd/svårhanterad. Detta gäller i synnerhet vid hög hastighet, men även vid inbromsning och kraftig acceleration.

Vad händer om man har för högt däcktryck?

Motsatsen till för lågt däcktryck är för högt, vilket innebär att man har för mycket luft i däcken. Har man för högt däcktryck så kan det resultera i följande:

  • Ökad risk för hårda stötar vid körning på ojämnt underlag
  • Ökad risk för skador på däcken
  • Ökad risk för försämrat väggrepp, i synnerhet i svängar

Tips! Se vår sammanställning över de bästa vinterdäcken

Hur vet jag vilket däcktryck min bil ska ha?

För att veta vilket däcktryck som bilen ska ha så är det bäst att utgå från biltillverkarens rekommendationer. Korrekt lufttryck hittar du här:

  • Bilens instruktionsbok
  • Bilens tanklock (i förekommande fall)
  • Vid bilens förarsäte (i förekommande fall)

Däcktryck brukar anges i någon av följande enheter: Bar, kPa eller Psi.

Hur ofta bör däcktrycket kontrolleras?

För säkerhets skull så bör däcktrycket kontrolleras regelbundet, helst varje månad men ju oftare desto bättre. Däcktrycket kan faktiskt sjunka så mycket som 20% på ett halvår, så vi kan inte nog poängtera hur viktigt det är med regelbundna kontroller av däcktryck! Skiftar man sina däck hos en däckverkstad så brukar de kontrollera däcktrycket i samband med däckbyte på våren och hösten. Så ta gärna för vana att fråga däckverkstaden om däcktrycket är korrekt vid dessa tillfällen.

Hur kontrollerar man däcktryck? Vad bör man tänka på?

Att kontrollera däcktrycket är ganska enkelt - men det finns ett par saker att tänka på.

Temperatur och däcktryck

Innan man börjar kontrollera däcktrycket så bör man ha kännedom om att temperaturen påverkar lufttrycket i däcken.

Däcktryck vinterdäck

Om exempelvis däcktrycket mäts inomhus vintertid så kommer mätningen visa ett högre däcktryck än vad som är fallet när man kör utomhus där lägre temperatur råder. Detta är därför viktigt att mäta däcktrycket på vinterdäck utomhus. Gällande vinterdäck så rekommenderas även ett däcktryck på 0,2 bar mer än vad som anges i instruktionsboken. Detta för att kompensera för lägre temperaturer då biltillverkarens rekommenderade lufttryck gäller sommarväder.

Däcktryck sommardäck

När det gäller sommardäck så bör man utgå från de rekommendationer som biltillverkaren ger, då dessa är anpassade utifrån sommarväder. Mät helst inte däcktrycket på sommardäck direkt efter att däcken varit utsatt för gassande sol, bättre då att göra mätningen när däcken fått stå i skugga en stund eller i garaget.

Däcken ska vara kalla

Oavsett om man ska kontrollera vinterdäck eller sommardäck så rekommenderas att göra kontrollen när däcken är kalla, dvs innan en längre körning. Om du ska kontrollera däcktrycket hos en verkstad eller bensinstation är det därför klokt att välja den som ligger närmast. En tumregel brukar vara att man inte ska ha kört mer än 3 km precis innan en kontroll av däcktryck.

Kontrollera däcktryck - steg för steg

  1. Det första man behöver göra är att skaffa en däcktrycksmätare, en sådan behövs för att mäta däcktrycket. Det går ofta att låna en på närmaste bensinstation.
  2. Nu är det dags att skruva av ventilkåpan på däcket. Placera därefter mätaren över ventilen. I vissa fall kan ett väsande ljud uppstå - detta är dock helt normalt och inget du behöver bry dig om.
  3. Däcktrycket ska nu visas på mätaren - läs av och jämför med vad som är rekommenderat för dina däck.
  4. Om däcktrycket är för lågt jämfört med rekommenderat - fyll på mer luft. Har du en luftkompressor kan du göra detta hemma, om inte så kan du låna en hos närmaste bensinstation eller verkstad. Det brukar inte kosta något.
  5. Efter påfyllnad av luft - Kontrollera trycket igen med hjälp av mätaren och säkerställ att du uppnått rätt däcktryck.
  6. Upprepa ovan för samtliga däck, evn eventuella reservdäck.
  7. Passa på att byta ut ventilhattarna till däcken när du ändå är igång.

Viktigt! Var uppmärksam på om däckets lufttryck sjunker ovanligt fort. Isåfall bör du kontakta däckverkstad för åtgärd - detta kan bero på att det är fel på ventilen alternativt att fälgarna har dålig passform.

TPMS

I tillägg till att manuellt kontrollera däcktrycket enligt ovan så kan det även vara värt att nämna begreppet TPMS. Detta är ett system som nyare bilar ofta har och det står för Tire Pressure Monitoring system och är ett system som automatiskt kan varna föraren om att däcktrycket minskat i något av däcken.

Däcktryck släpvagn

Det är även viktigt att ha koll på släpvagnens däcktryck. Däck till släpvagn brukar benämnas C-däck och det rekommenderade däcktrycket kan skilja sig mellan olika C-däck. Rekommenderat däcktryck anges på däckets sida och nedan finner du en lista på olika dimensioner på C-däck och det rekommenderade däcktrycket.

DimensionLastindexBarLufttryck
155R13C85/833,5350 kPa
90/884,5450 kPa
155/80R13C85/833,5350 kPa
90/884,5450 kPa
165R13C91/893,75375 kPa
94/924,5450 kPa
165/80R13C91/893,75375 kPa
94/924,5450 kPa
165/70R13C88/863,75375 kPa
175R13C94/923,75375 kPa
97/954,5450 kpa
175/80R13C94/923,75375 kPa
97/954,5450 kpa
175R14C96/943,75375 kPa
99/984,5450 kPa
175/80R14C96/943,75375 kPa
99/984,5450 kPa
185R14C99/973,75375 kPa
102/1004,5450 kPa
185/80R14C99/973,75375 kPa
102/1004,5450 kPa
Författare
  • Björn
    BjörnInnehållsansvarig

    Björn är skribent, marknadsförare och bilnörd sedan barnsben. Det finns knappt något kring fälgar och däck som han inte kan svara på. Vid sidan om att skriva motorrelaterat innehåll, sysselsätter Björn sig även med att ta hand om sitt hus och styrketräna.

  • Karl
    KarlFaktagranskare

    Karl brinner för att skapa intressant, lärorikt och korrekt innehåll som hjälper användare till bättre köpbeslut. Karl har varit verksam inom innehållskapande i däck- och fälgnischen i över 10 år genom olika digitala projekt. På fritiden gillar Karl att löpträna och umgås med familjen.

  • Vincent
    VincentTekniskt ansvarig

    Vincent är en erfaren webbutvecklare med ett stort intresse för att skapa presterande och användarvänliga webbplatser. Som tekniskt ansvarig för falgarochdack.se ansvarar han för både design och funktionalitet på sidan. När han inte arbetar med utveckling gillar han att hålla sig uppdaterad om den senaste tekniken och att experimentera med nya lösningar.

Publicerad