Däcktermer

Belastningsindex – hur viktigt är det och vilket belastningsindex ska jag ha?

Som fordonsägare bör man ha koll på belastningsindex (lastindex, BI, belastningskod, belastningsklass, load index, load capacity index eller LI-värde).

Författare
  • Björn
  • Karl
  • Vincent

Publicerad av Björn, Karl och Vincent

Belastningsindex – hur viktigt är det och vilket belastningsindex ska jag ha?

Belastningsindex på däck

Som namnet på detta begrepp antyder så handlar detta om ett index som anger hur mycket belastning/tyngd olika däck klarar enligt tillverkarna. Detta är väldigt viktig information eftersom det kan utgöra stor risk för att däcken tappar sin förmåga om de belastas med för hög vikt, vilket utgör en stor trafikfara. I tabellen nedan kan du se indexsiffrorna samt hur många kilo i belastning som de motsvarar.

Om du är osäker på hur man hittar vilket belastningsindex ett specifikt däck har så kan du bläddra förbi tabellen och läsa om detta längre ner.

Däck belastningsindex - tabell

IndexsiffraMotsvarar maximal viktbelastning
50190 kg
51195 kg
52200 kg
53206 kg
54212 kg
55218 kg
56224 kg
57230 kg
58236 kg
59243 kg
60250 kg
61257 kg
62265 kg
63272 kg
64280 kg
65290 kg
66300 kg
67307 kg
68315 kg
69325 kg
70335 kg
71345 kg
72355 kg
73365 kg
74375 kg
75387 kg
76400 kg
77412 kg
78425 kg
79437 kg
80450 kg
81462 kg
82475 kg
83487 kg
84500 kg
85515 kg
86530 kg
87545 kg
88560 kg
89580 kg
90600 kg
91615 kg
92630 kg
93650 kg
94670 kg
95690 kg
96710 kg
97730 kg
98750 kg
99775 kg
100800 kg
101825 kg
102850 kg
103875 kg
104900 kg
105925 kg
106950 kg
107975 kg
1081000 kg
1091030 kg
1101060 kg
1111090 kg
1121120 kg
1131150 kg
1141180 kg
1151215 kg
1161250 kg
1171285 kg
1181320 kg
1191360 kg
1201400 kg
1211450 kg
1221500 kg
1231550 kg
1241600 kg
1251650 kg
1261700 kg
1271750 kg
1281800 kg
1291850 kg
1301900 kg
1311950 kg
1322000 kg
1332060 kg
1342120 kg
1352180 kg
1362240 kg
1372300 kg
1382360 kg
1392430 kg
1402500 kg
1412575 kg
1422650 kg
1432725 kg
1442800 kg
1452900 kg
1463000 kg
1473075 kg
1483150 kg
1493250 kg
1503350 kg
1513450 kg
1523550 kg
1533650 kg
1543750 kg
1553875 kg
1564000 kg
1574125 kg
1584250 kg
1594375 kg
1604500 kg
1614625 kg
1624750 kg
1634875 kg
1645000 kg
1655150 kg
1665300 kg
1675450 kg
1685600 kg
1695800 kg

Hur hittar jag belastningsindex?

Nu har vi gått igenom vad belastningsindex är för något samt vad de olika indexsiffrorna motsvarar i maximal viktbelastning. Men var hittar jag belastningsindexet?

På däckets sida

Om du har tillgång till däcket du vill ta reda på maximal viktbelastning / belastningsindex för så är det enklast att titta på däckets sida. På däckets sida kan man exempelvis utläsa däckdimensionerna (dvs storleken på däcket). Efter däckdimensionerna så brukar belastningsindex anges såsom på bilden.

Belastningsindex däck

Däckdimensionerna är i detta fall 205/45 R16 och därefter kommer belastningsindex som anges som 83. Och tittar vi i tabellen ovan så ser vi att belastningsindex 83 betyder att däcket maximala belastning är 487 kg. V:et som följer 83 anger däckets hastighetsindex.

I bilens instruktionsbok eller registreringsbevis

Ett annat säkert sätt att kolla upp vilken högsta belastning däcken till din bil kan ha är att titta i bilens instruktionsbok eller registreringsbevis. Om instruktionsboken är på engelska så kan det vara bra att veta att belastningsindex på engelska heter load index.

Beräkna däckens maxbelastning utifrån bilens totalvikt

kg
TotalviktMaximal viktbelastningBelastningsindex
3000 kg750 kg98

Du kan dividera bilens totalvikt (bilens totalvikt hittar du i registreringsbeviset) med 4 och på så vis få fram maxbelastningen per däck. Exempel: 3000 kg (bilens totalvikt) / 4 = 750 kg. Om du är nyfiken på vilket belastningsindex detta motsvarar så är det bara att titta "baklänges" i tabellen ovan och då ser vi att 750 kg innebär belastningsindexet 98.

Hitta belastningsindex hos din återförsäljare

Ett ytterligare sätt att få reda på belastningsindex är att kontrollera detta med din återförsäljare. Idag köper många sina nya däck online och onlinebutikerna brukar skriva ut hela däckdimensionen inklusive belastningsindexet. Exempelvis som på bilden nedan från BytHjul.com.

Belastningsindex återförsäljare

Om du istället handlar dina däck i en fysisk butik så kan du helt enkelt fråga däckförsäljaren om belastningsindex.

Belastningsindex C-däck

C-däck är konstruerade för att vara lite mer robusta jämfört med däck till personbilar. Därför har dessa också högre belastningsindex jämfört med vanliga bildäck.

Belastningsindex XL-däck

Däck som har märkningen XL (Extra Load) har en lite mer robust konstruktion jämfört däck utan denna märkning. Den mer robusta konstruktionen innebär att däcken tål lite mer tyngd, det viktigaste är dock att säkerställa att belastningsindex på däcken överensstämmer med biltillverkarens rekommendationer för bilen!

Vad händer om man kör med för lågt belastningsindex?

Sannolikt kommer inte däcken explodera eller liknande om du har för lågt belastningsindex. Däremot så kan bilen kännas "vinglig" och styr- och bromsförmågan kan påverkas. Att köra med för lågt belastningsindex på däcken innebär därför att du utsätter dig själv och andra för en extra risk i trafiken. Detta gäller oavsett om du kör med släp, lastbil, personbil, MC eller något annat fordon. Så ta alltid för vana att kontrollera att du har minst det belastningsindex som krävs.

Författare
  • Björn
    BjörnInnehållsansvarig

    Björn är skribent, marknadsförare och bilnörd sedan barnsben. Det finns knappt något kring fälgar och däck som han inte kan svara på. Vid sidan om att skriva motorrelaterat innehåll, sysselsätter Björn sig även med att ta hand om sitt hus och styrketräna.

  • Karl
    KarlFaktagranskare

    Karl brinner för att skapa intressant, lärorikt och korrekt innehåll som hjälper användare till bättre köpbeslut. Karl har varit verksam inom innehållskapande i däck- och fälgnischen i över 10 år genom olika digitala projekt. På fritiden gillar Karl att löpträna och umgås med familjen.

  • Vincent
    VincentTekniskt ansvarig

    Vincent är en erfaren webbutvecklare med ett stort intresse för att skapa presterande och användarvänliga webbplatser. Som tekniskt ansvarig för falgarochdack.se ansvarar han för både design och funktionalitet på sidan. När han inte arbetar med utveckling gillar han att hålla sig uppdaterad om den senaste tekniken och att experimentera med nya lösningar.

Publicerad